Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stolarna måste fyllas med folk

/
  • Väntar på att användas. De  3 052 stolarna är än så länge inplastade, men inför invigningen 30 maj åker plasten förstås bort. Stolarna är olikfärgade för att ge intryck av mycket publik i arenan. Men vd Maya Olsson hoppas förstås att det ska vara fullsatt på riktigt.

För att ekonomin ska gå runt är det förstås viktigt att Göransson Arena får de stora evenemangen.
Men ännu viktigare är att de dagliga besökarna hittar till arenan.
Det säger vd:n Maya Olsson.

Annons

Under minst tre år framåt väntas Göransson Arena gå med underskott.

Detta trots att Sandvikens kommun får fastigheten till skänks av Göranssonska stiftelserna och slipper amorteringar och räntor för kvartsmiljardbygget.

I år väntas minusresultatet bli hela 7 miljoner. Det beror på att bolaget haft löner och andra driftkostnader för arenan sedan från årsskiftet medan intäkterna kommer först i juni.

2010 och 2011 beräknas underskottet sjunka till 4 respektive knappt 2 miljoner kronor.

Men företagsledningen menar att det är svårt att bedöma intäkterna i förväg, särskilt med tanke på att lågkonjunkturen skapar osäkerhet inom konferensmarknaden.

Redan innan invigningen av Göransson Arena beskriver dock vd:n Maya Olsson bokningsläget som bra, både vad gäller konferenser och evenemang.

För ett par veckor sedan blev det klart att Göransson Arena övertar arrangemanget av World cup i bandy från Ljusdal.

Ett annat arrangemang som redan är inbokat är Villafamiljens mässa sista helgen i september. Företaget bakom mässan har hyrt hela arenan i en vecka.

Melodifestivalen är annan sak som står på önskelistan.

– Vi jobbar för att få hit en deltävling, säger Maya Olsson.

För att ekonomin ska gå runt behöver 30–40 stora evenemang hållas i Göransson Arena varje år.

Då räknas SAIK:s alla hemmamatcher som 22 stora evenemang.

Men mycket viktigt är att också fylla arenan dagligen, hela året.

Av treårsbudgeten framgår att Göransson Arena räknar med 140 000 besökare år 2011.

För de dagliga besöken är förstås konferenserna avgörande, men även de guidade turerna som låter besökarna veta mer om både industri- och idrottshistoria.

Inför sommaren har 25 guider anställts och turerna har redan dragit igång, lite i smyg.

Man satsar även på visningar speciellt anpassade för barn. De ska hållas på söndagar och under tiden turen pågår har föräldrarna möjlighet att äta brunch.

Något som också kan locka folk är det idrottshistoriska arkiv som Arbetarbladet tidigare berättat om.

Mer läsning

Annons