Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Titta vad som hände med vattnet!

/
  • Vilken väger mest? Barnen får testa att lägga stenar och kottar i vågskålarna för att få dem att tippa över.
  • Kommer den att flyta? Båtbyggarna på Västanby förskola knepar och knåpar med bland annat frigolit, trä, kottar, tyg och målarfärg.
  • Vad händer om man häller varmt vatten i kallt? Genom att blanda karamellfärg i det varma vattnet visar Lotta Wåhlin barnen hur det blir. ”Titta, det gröna hamnar uppe. Det som var varmt”, säger Elsa Palmberg imponerat.

Moa Hansson, fem år, har precis byggt färdigt sin båt. Nu ska hon testa om den flyter.

– Det tror jag att den gör, för den är av frigolit, säger hon övertygat.

På Västanby förskola får barnen lära sig mer om naturvetenskap och teknik genom lek och olika typer av experiment.

Annons

Det är förmiddag och utelek. På förskolans gård råder full aktivitet.

Några barn blåser såpbubblor och testar vad som händer med storleken på bubblorna om man blåser till exempel genom ett sugrör, ett nät eller en toarulle.

Andra bygger skulpturer av isbitar eller sprutar vatten på leksaker så de åker ner för en kana.

Båtbyggarna håller till på några lastpallar utlagda som en brygga. Här knepas och knåpas det med bland annat frigolit, trä, kottar, tyg och målarfärg.

Fyraåriga Elsa Palmberg sätter fast ett sugrör som mast på sin båt innan hon går för att stoppa ner den i en stor vattenbalja.

– Den ska inte ha några passagerare. Inte ens en myra eller ett blad, säger hon bestämt.

Sedan ett par veckor profilerar sig Västanby förskola mot natur, teknik, matte, it och entreprenörskap. Övningarna och experimenten den här dagen är en del av det.

Snart ska de också få skapa med skräp och lära sig om återvinning.

– Vi vill uppmuntra barnens nyfikenhet och vilja att hitta lösningar. De utvecklas och lär sig så mycket genom leken, säger pedagogen Pia Hemphälä.

Det finns inga exakta timmar avsatta i veckan för att arbeta med profilämnena, utan det kommer att pågå hela tiden, både under fria och ordnade former.

Entreprenörskapet är en viktig bit, berättar Pia Hemphälä. Att låta barnen få testa sina idéer. De ska få konstruera och experimentera på sina egna villkor.

Profileringen blev till efter att personalen på Västanbyn förskola tillsammans med rektorn Anette Gottfriedson ställt sig frågan om vad de som förskola kan göra åt trenden att niornas avgångsbetyg i naturvetenskap, matematik och teknik blir allt sämre.

Svaret blev att försöka öka ett- till femåringarnas intresse för ämnena inför framtiden.

Profileringen sker i samarbete med Sandbacka park och Region Gävleborg.

Mer läsning

Annons