Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vardagsmotionen gör dig friskare

/
  • CYKLAR. Inger Cronvall cyklar till jobbet varje dag, året runt. ”Man får både kondition, frisk luft och minskade bensinkostnader”, säger hon. Nu vill Folkhälsoinstitutet att kommunerna gör mer för att underlätta för sina invånare att vardagsmotionera som Inger.
  • PARKER. Kommunerna behöver öka tillgängligheten och förbättra kvaliteten av parker, grönstruktur och annan bostadsnära natur, tycker Folkhälsoinstitutet.
  • VÄGAR. Folkhälsoinstitutet vill se en ökad investering i gång- och cykeltrafik och en förbättring av den allmänna promenadvänligheten genom noggrann skötsel av gång- och cykelbanor.
  • TRAPPOR. Kommunerna kan främja användandet av trappor i stället för hiss genom att utforma attraktiva trapphus.  I Sandvikens stadshus finns det här trapphuset.

Cykla, promenera och ta trapporna – om vi vardagsmotionerade mer skulle vi bli betydligt friskare. Ett tips är att göra som Inger Cronvall: ta cykeln till jobbet.


– Man får både kondition, frisk luft och minskade bensinkostnader, säger hon.

Annons

Det spelar ingen roll om det är solsken, snöstorm eller ösregn. Inger Cronvall tar alltid cykeln från hemmet i Säljan fem kilometer till sitt jobb på särskolan i Norrsätra.

– På vintern tar det runt 20 minuter, på sommaren en kvart. Och hem tar det nog bara sju minuter, säger hon och skrattar.

Inger har alltid cyklat till jobbet och hon konstaterar att det finns många goda skäl.

– Min man jobbar skift och behöver ofta bilen. Dessutom är det ju gratis motion och jag tycker om att röra på mig.

Trots att det oftast räcker med en halvtimme om dagen för att ha hälsan i behåll, går 6 miljarder kronor varje år åt till kostnader som beror på att vi svenskar rör på oss för lite. Nu efterlyser Folkhälsoinstitutet större insatser från kommunerna för att underlätta vardagsmotionerandet – som till exempel att ta cykeln till jobbet.

Enligt en ny rapport från myndigheten måste frågorna tas med redan i stadsplaneringen, något som Sandvikens stadsarkitekt Anna-Maria Häggblom håller med om.

– Vi har alltid det i tankarna, vi kan till exempel framhålla att man borde förbättra gång- och cykelvägar i ett område. Men själva åtgärderna är det inte vi som ansvarar för.

I Sandviken försöker man också se till att nya bostadsområden inte byggs mer än tre kilometer från centrum, för att invånarna ska kunna promenera eller cykla in till centrum. Häggblom poängterar samtidigt att förtätningen av staden inte får gå ut över viktiga grönområden.

– Det är jätteviktigt, vi kan inte planera bort våra grönområden. Där får man balansera. Och jag vill nog påstå att det finns ganska mycket grönt i Sandviken.

Också i Gävle har man hälsoaspekten med i planeringen, säger planarkitekten Thobias Nilsson.

– Det kan handla om sådant som att inte ordna bostadsområden som ligger långt från kollektivtrafiken, och se till att ha ett utbyggt gång- och cykelvägnät.

I Sandviken tycker Inger Cronvall att det fungerar bra att ta cykeln till jobbet, åtminstone sommartid.

– På vintern plogas det inte riktigt, då måste man ut i gatan och köra, det vore bra om det ändrades. Och också att gatorna kunde plogas ut mot vägrenen, så man inte måste åka i bilspåren och svänga undan när en bil kommer.

– Jo det kan vara motigt innan man kommer ut. Men när man väl är på cykeln och iväg så går det av bara farten.

Mer läsning

Annons