Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kan man lita på Centern?

Var står egentligen Centerpartiet inför omröstningen om Gysingelänken på landstingsmötet i dag? undrar företrädare för buss- kooperativet som måste lägga ner linjen om stödet uteblir.

Annons

I december beslutade landstinget att ”samarbeta med Österfärnebo- Gysinge busskooperativ för att rädda trafiken på Gysingelänken”. Frågan i landstingsfullmäktige togs om två gånger och gick igenom därför att inget borgerligt parti röstade emot.

Men Centerpartiet som i opposition gång på gång talat för Gysingelänken har därefter kommit i maktställning – och nu tvekar man plötsligt. I landstingsstyrelsen röstade man nyligen för att beslutet från december ska rivas upp. I dag, tisdag, kan landstinget och Centerpartiet definitivt döda trafiken som i så fall upphör 30 april.

Gysingelänken har i så fall för ännu en gång i ordningen fått politiken att visa upp sin dåliga sida. Tidigare har frågan under tre år bollats mellan olika instanser som alla hänvisat till varandra som i ett Svarte Petter-spel. Landstinget har hänvisat till kommunen, som hänvisat tilllandstinget, som hänvisat till Rikstrafiken, som nu åter hänvisat till de regionala trafikhuvudmännen – kommunerna och landstingen!

Det naturliga vore väl att kommunerna och landstingen samarbetade för medborgarnas bästa. Ett stöd för busskooperativet skulle också passa utmärkt in i landstingets trafikpolitiska målsättning där bland annat följande mål ska uppnås innan 2010:

”De regionala linjerna har regelbunden, tät och snabb trafik och trafiklinjerna är dragna den rakaste vägen mellan viktiga regionala resmål. All kollektivtrafik i länet är samplanerad så att man enkelt kan resa interregionalt, regionalt och lokalt.”

Ett samarbete med buss- kooperativet skulle också vara ett intressant försök med nya driftsformer. Kooperativet har under 2008 visat att man kan bedriva trafik morgon och kväll under veckorna för en tredjedel av vad Sandvikens kommun betalade för trafiken 2007.

Under det senaste året har kooperativet haft mer än 1 000 resande trots att turerna inte fått vara med i tidtabellerna. Trafiken har en kostnadstäckning på mer än 30 procent vilket är bra för en landsbygdslinje. Kostnaden för landstinget skulle vara begränsad; 75 000 kronor räcker för tidtabellåret 2009–2010.

Uppsala lokaltrafik kör för närvarande 39 dagliga dubbelturer Uppsala–Östervåla men ingen enda fortsätter de sista milen till Gysinge då trafik- huvudmännen i Gävleborg inte velat samarbeta. Det är tydligt att det är länsgränsen och det faktum att trafiken är länsöverskridande som är akilleshälen.

Heby kommun är beredda att göra upp med trafik- huvudmännen i Gävleborg och lägga pengar för anropstrafik genom buss- kooperativet. Men utan ett positivt beslut i landstinget i dag omöjliggörs denna lösning. Resenärerna från Österfärnebo tvingas då ta den 17 mil långa och betydligt dyrare vägen via Sandviken–Gävle till Uppsala. En omväg på minst en timme som omöjliggör pendling till studier och jobb Uppsala–Stockholm.

De södra delarna av Gästrikland har problem med långsamt minskande och åldrande befolkning. Samtidigt finns positiva tecken. En idrottshall ska byggas i Österfärnebo. Ica bygger ut i kommundelen. Nya ägare vill investera i Gysinge bruk och Gysinge Värdshus. Det kommande regionsamarbetet med Uppsala län öppnar för fler turister till Nedre Dalälvsområdet. Tillsammans med PRO folkhögskolas utbyggnad, konferensanläggningen Naturum, Café Nyfiket och flera andra satsningar finns nya möjligheter för optimism och inflyttning.

Österfärnebo Utvecklingsgrupp

Gysinge Gille

Mer läsning

Annons