Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Davidsson har kommit hem

/

Annons

Vad är det för skillnad på en novell och en berättelse? Sådana definitionsfrågor är oftast inte meningsfulla, men man skulle i alla fall kunna svara att en berättelse lever på sin text och novellen på sin undertext. Berättelsen vill klarlägga just den historia som skildras, medan en novell visserligen också berättar en historia men egentligen skildrar något annat.

I novellen kan situationen som beskrivs tyckas poänglös, men mellan raderna döljs helt andra laddningar mellan de människor som agerar. I en bra novell kan en hel värld rymmas inom ramarna för en liten miniatyr. Därmed inget ont sagt om en god berättelse.

En sådan beskrivning av novellens karaktär fångar i varje fall in det fina med Cecilia Davidssons nya novellsamling ”Det var länge sedan det var så här spännande”. Cecilia Davidsson har tidigare givit ut tre novellsamlingar men senast en roman, ”Sjunken hjärna”, 2005. Den kändes fragmentarisk och litet spretig och när hon nu återvänder till sin tidigare favoritgenre, novellen, märks det att hon kommit hem.

Hon har finslipat sin stil, och här sägs inte ett ord i onödan – den språkliga ekonomin är också ett kännetecken på en bra novell. Hennes noveller är korta och innehållet ofta poänglöst, vardagligt eller litet smålustigt.

En kvinna kommer hem till sin villa och upptäcker en främmande ung man i källartrappan. Han har inte hunnit bryta sig in och går sin väg. Hela efterspelet är banalt och odramatiskt men säger så mycket om paret i villan och deras miljö, utan att det på något sätt handlar om satir; allt försiggår mellan raderna.

”En kort kaffe” ger inom ramarna för ett litet fikamöte en lika rörande och roande som skarp bild av ett äktenskap mellan två parter, som nog inte passar så bra ihop. Flera noveller har liknande underliggande teman. Gemensamt för alla novellerna är just att de berättar en historia men handlar om en annan.

Cecilia Davidsson har en mycket skarp blick för de vardagliga situationer och de repliker eller beteenden, som utan att vi önskar det visar vilka vi är. Alla novellerna är inte lika pricksäkra men de flesta, och det är en svår konst som Cecilia Davidsson behärskar. Hon gör det anspråkslöst och mycket sympatiskt på sin diskreta prosa. 

 

 

Mer läsning

Annons