Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Galet mycket sex

/

Annons

umgängeskretsar gör att de träffas på en sammankomst. De hälsar, han är korthuggen och verkar rätt ointaglig, hon är genast fast och kan inte sluta tänka på honom. Nästa möte är på en fest, de tycks vara där för varandras skull fastän det är outtalat. Hon står för den avgörande repliken i hans öra: ”Du vet väl om att jag vill knulla dig tills du skriker?”

är en roman om sex. Antalet sexscener i förhållande till övriga skildringar motsvarar frekvensen i vilken ordinär porrfilm som helst. Cameron S. Redfern (pseudonym för hyllade ungdomsboksförfattaren Sonya Hartnett) ger sig därmed in i ett hyfsat riskabelt projekt, det är allmänt känt att sexskildringar inte är de lättaste att skriva på ett både trovärdigt och nyskapande sätt. (Och att det är mödosamt med dessa ständiga innovationer blir tydligt också här, åtminstone har jag svårt att hålla mig för skratt när blygdläppar beskrivs som ”egensinniga”.)

skriver inte dåligt om sex, och efterhand känns också greppet alltmer övertygande, eftersom det är så konsekvent genomfört. Det som man inledningsvis ville avfärda som ”too much” kommer på skam, i takt med att det verkligen blir uppenbart att det är detta som är bokens huvudsakliga tema och idé. Det går inte att avfärda en bok som handlar om sex av skälet att de knullar för mycket, det är ungefär samma sak som att invända mot en deckare för att den innehåller en mordgåta.

Därmed inte sagt att det alltid är så kul att läsa; ”Landskap med djur” är en rätt enahanda bok.

förstås sina uppenbara poänger. Den här mannen och kvinnan möts i all hemlighet hemma hos henne under ungefär ett års tid, fram till den avgörande händelse som ska få henne att dra sig tillbaka för gott. Han har hela tiden varit bunden på sitt håll (det vill säga gift med någon annan, även om denna kvinna (?) är påtagligt frånvarande i boken), grundvillkoret har alltid varit att det inte kan bli mer än en affär. Det cykliska, upprepande berättargreppet visar tydligt hur inrutad deras tillvaro blir – och hur omöjligt det är för dem att få ett annat slags liv tillsammans.

skulle kunna vara en sådan roman som knöt an till en tradition av att skildra kvinnlig masochism ur nya, intressanta vinklar. För det är uppenbart att det här förhållandets inneboende ojämlikhet är till kvinnans nackdel: hon är fri och längtande, han med sitt uppbundna liv är den som sätter agendan.

en kärlekshistoria vars huvudsakliga drivkraft är en passion som gränsar till besatthet. Vad en sådan sak gör med människor eller vilken funktion passionen har i vårt samhälle, är ett högintressant ämne för en författare att gräva djupare i. Cameron S. Redferns skildringar av glupande lust tar några trevande steg åt det hållet, men har tyvärr långt kvar till målet.

lovar en roman som handlar om möjligheterna människan har att både uttrycka och förlora sin identitet, genom sex. Men här blir identiteterna vare sig uttryckta eller förlorade, eftersom ”Landskap med djur” fastnar i själva sexskildringarna, utan att komma längre än så. Redferns bok saknar både den konstruktiva ilskan och det samhällspolitiska sprängstoff som återfinns hos exempelvis Elfriede Jelinek, som möjligen skulle kunna beskrivas som besläktad med Redfern på långt håll.

uppmuntrande med den här boken återfinns inte mellan dess pärmar, utan utgörs av det faktum att det är en uppburen författare för unga läsare som skrivit den (Sonya Hartnett har bland annat fått Astrid Lindgren-priset).

”Landskap med djur” är skriven under pseudonym är det ingen hemlighet att Hartnett är upphovskvinnan, och det är befriande att hon vågar visa den här mångsidigheten som barn- och ungdomsboksförfattare annars sällan förknippas med.

Mer läsning

Annons