Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krook diktar enklare nu

/

Helga Krook hör till de poeter som hånats av recensenter som känner sig utestängda. Man har också gjort vilda försök att tolka. Hur lätt är det inte att peka på några konstiga rader?

Annons

Hur frestande är det inte att försöka hitta en röd tråd, till läsarnas fromma?

Samlingen ”De siamesiska” (2000) dedicerades till en för tidigt död bror, men man gissade att boken handlade om ett kärlekspar eller bara två sidor av poeten själv. OK! Själva vitsen med att skriva vidöppet, är ju att låta läsarna skapa vidare efter sin förmåga.

Men det blir fel om man snabbt fastlägger en enda väg genom dikten.

I ”Grönska träd och träd som ser” finns många vägar genom parker och grönområden. På omslagets kartskiss samsas platser i Berlin, på Gotland och i Stockholm i ett högst personligt landskap. Där ligger Eriksdalslunden helt nära Pappelallee och Central Park vid floden Elbe.

Samlingen ”Mjölk och gator” (2004) skrevs med modersperspektiv och en kosmisk utblick. Ett barn föds och får modersmjölk under vintergatan. I den nya boken, tillägnad Eskil och Ester, vandrar och leker mor och barn under parkträd i olika städer.

I Björns trädgård är . Mammans tankar går från elefantrutschkanan till Jardin du Luxembourg och Rilkes dikt ”Karusellen”, med dess vita elefant.

Krook har översatt flera brevsamlingar av Rilke, hans värld finns naturligt med henne i parkleken.

I Eriksdalslunden finns en liten stuga där hon placerar dykungens dotter, Birgitta Trotzigs skapelse. Ingen gröt i hjärnan hos denna mamma! Barnets fantasi smittar, och leken ger mamman utrymme att vandra i Europas historia i går och i dag (25 barn skadade av en bomb i Irak). Men barnet binder henne vid det enkla:

Träden ger henne detta: . Och längst ute i kronorna

Helga Krooks diktning har blivit enklare och mer inbjudande. Oron finns kvar, och måste finnas där.

Mer läsning

Annons