Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bokhororna retar aptiten

/

Den bloggiga tonen från sajten Bokhora finns kvar när de fem läsande kvinnorna nu har flyttat över till papper, inbjudna av Norstedts att redaktöra det nya projektet Album, en serie där varje nummer har nya hjärnor som producerar.

Annons

100 procent läsglädje utropas på omslaget. I ”bokhorornas” värld har läsningen en sinnligt lyxig kvalitet, och de haussar läsandet och litteratur som det var populärt att marknadsföra, säg, choklad för några år sedan. Läsandet som livsstil räcker inte – läsandet som ”lifestyle”. Bokhororna har samma ton som ”Sex and the city”-kvinnorna, även om de snackar om hårda pärmar och inte avsugningar.

I deras version av Album är enskilda författare inte så intressanta som själva läsanderitualen, med allt från en analys om romaners omslag, och vad det är som får oss att hugga efter dem i hyllorna, till bokhyllor som heminredning (färgsorterat eller icke färgsorterat, det är frågan).

Aftonbladet Kultur har dissat bokhorornas Album för synen på litteraturen som en produkt. Jag kan förstå den synpunkten, men inställningen att inte litteraturen behöver sina cheerleaders är väl optimistisk.

Album får mig inte att vilja läsa någon enskild bok eller författare. Men den gör mig lässugen, texthungrig i allmänhet, inger en känsla av att mitt liv skulle bli lite mer glamouröst med en bok i handen. Litteraturen kan inte bli sämre av en sådan känsla.

Mer läsning

Annons