Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det hörs på baren i Beijing

/

Internationella skivbolag dumpade lager av osäljbara cd-skivor till plaståtervinning i Kina. Men skivorna hamnade snart på svarta marknaden, en osalig blandning av en gamla 70-talsstjärnor, pop, frijazz och Mozart.

Annons

 

Och på samma sätt fortsatte piratkopieringen i landet när dvd:n kom: experimentella konstfilmer och europeiska klassiker sida vid sida med Disney och James Bond – helt enkelt därför att det inte fanns några förutfattade meningar om vad som var kommersiellt gångbart.

Den genomsnittliga kinesen såg förmodligen fler experimentella och nydanande filmer än de mest välutbildade västerlänningar, konstateras i en artikel i senaste numret av tidskriften Nutida Musik.

Blandningen av ”skräp” och exklusiv kultur influerade den underjordiska punk- och rockscenen. Något som i sin tur ledde vidare till en extremt experimentell kinesisk ljudkonst. Kan höras bland annat på baren D 22 i Beijing. Fast under olympiska spelen fick D 22 order att ställa in sina konserter. Folksamlingar, särskilt folksamlingar av ”unga personer med potentiellt anarkistiska tendenser” oroade myndigheterna, berättar Nutida Musik. I en sanslöst ambitiös översikt över utvecklingen av den experimentella musiken i Sydöstasien. Vilken betydelse har kolonialismen och Vietnamkriget för dagens studenter på konservatoriet i Hanoi? Varför var publiken så liten (en person) på kulturkaféet i Phnom Penh? Varför blomstrar Singapores alternativa musikscen?

Tidskriften har nog en ganska smal läsekrets (i Gävle, Idka-medlemmar?). Men man måste inte vara utövare av eller lyssnare till ny konstmusik för att uppskatta det här vidsynta temanumret.

 

 

Mer läsning

Annons