Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det kom ett brev

Kulturredaktionen är ett lätt byte. Länsmuseet Gävleborgs nya marknadsföringstrick lyckas finfint (du läser ju det här).

Annons

Inför en kommande utställning skickas pressmeddelandet med flaskpost. Uppdaterad version, i slagtålig pet-plast och frankerad för säker postleverans.

Medeltida jämfört med e-post kanske. Men avsändaren slipper garanterat risken att drunkna i den forsande mejlfloden.

Och så är metoden förstås en bra illustration av hur kommunikation fungerar. Det räcker inte med att komma fram, man måste nå fram också.

Anspråkslös humor, gärna på dialekt (flaskpost är ju både barnsligt och lite bonnigt) brukar till exempel vara ett effektivt sätt att charma konsumenterna.

”Nu sätter vi Gävle på konstskattkartan!” står det i pressmeddelandet som berättar att Göteborgskoloristerna Karin Parrow och Ivan Ivarson seglar in i Länsmuseets stora sal nästa lördag, 26 september. Deras målningar får vi hoppas, de berömda konstnärerna är ju döda.

I utställningen ingår även två verk av Ivarson och Parrow, som finns i museets egen samlade konstskatt.

Ni fattar associationsbanan: konstskatter – skattkarta – sjörövare – flaskpost!!

Men det är förmodligen smartare än man tror att framstå som lite fånig. Om målet är att bli ett sympatiskt varumärke, istället för finkulturellt och dammigt. För övrigt har jag hört att Länsmuseet på senare tid anlitat en av landets skarpaste marknadsföringshjärnor. Han med glimten i ögat.

Mer läsning

Annons