Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bara brudar – och människor

/

Annons

Här är brudarna…

Vilka är de? undrar jag inför Gävlekonstnären Emilia Lindbergs måleri på Galleri BGB i Hofors. Väggarna är fyllda av kvinnor – kantigt modelliknande i underkläder och små bikinier. De är snarare kvinnokroppar än kvinnor – smala, västerländska mediaidealkvinnor. Några lockar med traditionella förförelsekonster, men samtidigt tycks kvinnorna befinna sig i alldeles egna, slutna världar. De tycks inte sysselsatta med något annat än att vara vackra, men riktar sig inte till någon, bara till sin egen kropp och bilden av den.

Ändå har det knappast med narcissism att göra, ty de är inte helt unga och borde ha kommit en bit på sin självbild. De odlar inte sitt intellekt, planerar inte att erövra världen eller ta upp kampen mot manssamhället… de tycks bara vara sig själva med sig själva och nöjda med det.

Vi har kanske att göra med den manliga blicken, den blick som konstvetarna spårat i kvinnoporträtt ända tillbaka till 1400-talet och som underordnade henne mannen.

Tveklöst framställs kvinnan med denna blick ofta och överallt i reklam, tv och tidningar och uppenbarligen ser många kvinnor på sig själva med sådan manlig blick.

Det stora flertalet av Emilia Lundbergs kvinnor har inget att säga, varken med ord eller attityder. De förblir stumma som kvinnorna i en halvpornografisk väggalmanacka – jag tolkar detta som konstnärens ärende. Är det så här ni/vi vill att kvinnan ska vara?

Okej, här ser ni den manliga blicken, varsågod!

Är det verkligen denna svarslösa människa ni/vi vill umgås med? Hur ska vi/ni/hon få kontakt med henne? Finns det ett liv under huden, eller är det dresserat?

Emilia Lindberg visar också några kvinnor – exempelvis i målningarna ”Vi är världen” och ”Historia” – som refererar till en sensualism i klassiska franska förebilder och de kvinnor Eva Zetterwall målat alltsedan 1970-talet. Och hennes porträtt siktar på karaktären – ansiktet, känslorna, tankarna och mindre på kroppen och är betydligt mer intressanta än brudarna.

Emilia Lindbergs bilder har rottrådar ner i den första hälften av 1900-talets svenska måleri. Det är slitstarkt, robust och gott hantverk. n

konst

Emilia Lindberg

Galleri BGB , Hofors

Pågår: 7/11–22/11

Mer läsning

Annons