Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jakten på konst-jultomten

/
  • HOMMAGE. Konstnären Kenneth Håkansson har hyllat Christo och Jeanne-Claude, som svepte in bland annat Riksdagshuset i Berlin, genom att svepa en gammal pumpstation i Brattfors. På den vita duken sitter hans fotografi ”Volta del II”.

Konstnärer som vill mjuka upp sina kritiker, för mer välvilliga recensioner, borde utsätta dem för konstorientering. När kritikern väl hittar verket, efter att ha irrat runt i skogen och letat, ger bara lyckan av att hitta fram initiala pluspoäng.

Annons

En gråmulen novemberdag strök en skum kulturskribent, undertecknad, runt i Brattfors i jakt på konst, knackade förgäves på dörrar, irrade i skogsbryn, klafsade i leran. En konstorientering utan karta. Någonstans i den lilla byn söder om Ockelbo, hade konstnären Kenneth Håkansson slagit in en gammal pumpstation i vitt kamouflagenät, på vilket han hängt upp sitt foto ”Volta del II”.

”Brattforsinslagningen klar! Hommage á Christo och Jeanne-Claude”, utropade en liten notis i tidningen i triumf.

Christo och Jeanne-Claude är konstnärsparet som gjort sig kända för att slå in världens kända byggnader, såsom Riksdagshuset i Berlin och Pont Neuf, enorma projekt som tar år av planering och tillståndsansökningar.

Kenneth Håkansson föresatte sig att göra en, som han kallar det, ”inverterad hommage” till paret. Istället för att svepa in det storskaliga, kända och spektakulära, skulle han drapera det ”obemärkta, lokala och bagatellartade”.

Nog är den obemärkt där den står, den insvepta pumpstationen, i vad som känns som världens ände. Till slut hittar jag fram, på en stig som leder in bland träden från byn.

Christo och Jeanne-Claude hade inte någon djupare filosofi bakom sina spektakel, annat än att visa världen på ett nytt sätt. I Kenneth Håkanssons och pumpstationens fall ser man istället konsten på ett annat sätt. Själva insvepningen ter sig blott som en underhållande och lätt galen bagatell, men denna kontext, där bara skogen ser på, lyfter hans foto ”Volta del II”, som brer ut sig över den vita duken, något skadad av regnet. Bilden får en annan kraft, gissar jag, än på väggen i ett galleri.

Fotot är taget från tv-dokumentären om den norska författaren Dagny Juel, verksam i slutet av 1800-talet. Mörka gestalter rör sig i motljus, upplysta av ett mystiskt sken. Något i bilden ger känslan av att de är på väg tillbaka efter att ha bevittnat ett mirakel. Som fotografiet visas nu, plötsligt uppslaget i skogen, är det som ett fönster till en svunnen tid, i samma skog på samma plats. Tidens gång, dess fragilitet, är ett tema hos Kenneth Håkansson.

Tanken är att inslagningen av Brattfors ska fortsätta. Om du med bilen passerar en by där husen står inslagna, likt paket under julgranen, vet du nu vem som är konsttomten.

Mer läsning

Annons