Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Känsla & förnuft

/
  • Utställningens höjdpunkt. ”Synonym för ensamhet”, en av Anna Nybergs abstrakta målningar i nya utställningen på Gävle sjukhus Galleri Elixir.
  • Hon kallar sig Pudelzohn. Gävle­konstnären Anna Nyberg målar gärna blommor och har ett artistnamn som är lätt att komma ihåg.

Annons

Starka färger och expressiva uttryck är en del av det måleri Gävlekonstnären Anna Nyberg – med artistnamnet Pudelzohn – visar på Galleri Elixir i Gävle. Men det handlar inte bara om explosioner. Mycket av målningarnas energi kommer ur kampen för att hitta en plats för känslorna i världens ordning, att ge tillvarons strukturer och mönster mjukare form.

Enkelt uttryckt kan man säga att utställningen handlar om motsatsparet känsla och förnuft. Ofta förväntas vi att lita till vad förnuftet säger, men lyssnar hemligt till känslan.

Anna Nyberg målar gärna blommor. Där finns utanför butiken i målningen ”Blomsteraffären” blommassorna som krevader efter nedslag från ovan, och den stora gula blomman i ”Födelsedagsbukett” (en dyrbar present sett till uttrycket), men även mer strikta tulpanformer som ändå dras mot det expressiva. Över ”Krassens sista blommor” i det mörkblå trädgårdsdjupet vilar vemodet, men krassen låtsas om ingenting.

Världen som sådan, strukturen och de fasta ytorna, blir en undersökning av formen som i de stadsfragment Anna Nyberg fångar i några målningar. Under ytorna finns den andra världen, känslorna. De kan vara sårbara, som i målningen av den vita kalven bligande bakom lövverket – allt och alla kan man inte lita på, i alla fall inte förrän man sett och känt efter noga. Men motsättningen kan också vara tydlig, som i ”Seine”. Aldrig har väl denna Parisflod flutit i stridare ström och de klassiska byggnaderna gömts så väl bakom frodig trädgrönska.

I ”Sommarsegel” tycks en del av motsättningarna vara lösta. Här stävar två segelbåtar ut i en blå värld öppet och fritt och den goda men osynliga och för förnuftet oförutsägbara vinden drar ut kursen som inte bara finns på sjökort.

Utställningens höjdpunkt är nog den abstrakta ”Synonym för ensamhet”, där världen lyfts undan och sorgens röda, vertikala flöde som delar både människa och tillvaro blottats. I en besläktad målning av ett abstrakt sommarlandskap är atmosfären ljusare och varmare.

På så vis blir utställningen en färd genom måleriets möjligheter att frilägga människans inre rörelser. Det finns en viss ojämnhet i utställningen, men den är lätt att överse med inför modet att undersöka känslospråkets många dialekter. 

 

Mer läsning

Annons