Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tillbaka till framtiden i Sandviken

/

Annons

En kvinna äter en hamburgare i en av ljusrektanglarna, i den andra rektangeln sprider de moderna designföremålen ut sig. Två skyltfönster om kvällen, i mörkret. Att likna urban alienation vid Edward Hoppers målning ”Nighthawks” är en kliché, vilket inte ändrar att känslan här är densamma, den av att utifrån studera ensamheten. I detta fall får motivet en extra skruv av designprylarna intill, som naglar fast fotot i 2000-talet.

Bilden väcker tankar kring vad som händer när en människa inte passar in, inte hänger med, i denna strömlinjeformade, minimalistiskt designade, vackert iskalla samtid.

”Aquarium thoughts by nightfall” är den bästa av Joel Thedéens analoga foton, som han nu ställer ut på Galleri Lars Palm i Sandviken. ”Yugona Lights” är en utställning som han delar med Victor Claeson (båda lokala musiker), där det gemensamma temat är det analoga fotografiet. Båda delarna av utställningen utforskar det analoga i en digital tidsålder.

Joel Thedéens fotografier är av varierande kvalitet, beroende på motivets potential. I vissa har han lekt och släppt loss, i andra är han stramare. Många porträtterar vad ser ut som att vara ett kompisgäng, slappa sommardagar tillsammans. Tankarna går till filmen ”Farväl Falkenberg” och dess särpräglade stämning.

Joel Thedéen porträtterar nutiden, medan Victor Claeson använder sig av diabilder från 70-talet. Märkligt nog verkar båda visa det förflutna, även om Thedéens bilder som äldst bara är ett halvår gamla – som ett slags nostalgi över det ögonblick som nyss passerat.

Victor Claesons far gick bort för två år sedan, och innan han dog tittade de tillsammans på diabilder från faderns resa till USA 1970. De bilderna har nu Victor Claeson parat ihop, två och två, lagda över varandra, i surrealistiska landskap där vägar går över golfbanor och skyskrapor står under havet. En semesterort, ser det ut som, där poolglitter och azur får en otäck känsla av dubbelexponeringarna. Det är som en mardröm i paradiset – eller en dröm om paradiset i mardrömmen.

Victor Claeson har en sammanhållen vision som jag saknar lite i Joel Thedéens ögonblicksbilder ur vardagen.

 

Mer läsning

Annons