Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ubåtsspaning i Kulturkiosken

/
  • Störiga. Anton Engvall har gjort bildsekvensen”Mil genom vatten, dagar utan luft” till improviserade toner av experimentjazzmusikern Stefan Wistrand.Foto: Håkan Selén

Svårartat, tänkte jag. En utställning med jazz och målningar. Men det är inte så jättepretentiöst när bildkonstnären Anton Engvall och saxofonisten Stefan Wistrand ställer ut ihop.

Annons

Tvärtom. Det är lite som en ubåtsfilm. I öronen – såna sjunkande tonsekvenser som man förknippar med att söka av okända rymder. Och för ögat – en serie blåsvarta bilder med hangarfartyg och undervattenshot. Oroande och suggestivt.

Detta i utställningens ena rum. I det andra finns improviserade jazzljud i tio par hörlurar och lika många ”matchande” grådunkla målningar. Ursprunget är Wistrands korta, kantiga stycken som Engvall utvecklat i bild.

”Bruised sounds” kallar de sitt samarbete. Det får inte vara för slickt, säger Anton Engvall.

Det är råheten de är ute efter. Störda ljud, glappet och ärren i verkligheten, disharmonin som inte låter sig anpassas.

Tyvärr har jazzmusik (om än avantgardistisk) och abstrakta målningar på duk tillsammans en tendens att verka väldigt väluppfostrat och intellektuellt. Det känns långt till den tänkta skitigheten.

Men Wistrands durrande distade basklarinett till Engvalls ubåtsdrama blir sällsamt intressant. Skulle vara ännu starkare om bilderna hade visats upplysta i ett annars mörkt rum, ja just som på bio.

Stefan Wistrand kan höras på skiva i olika konstellationer som Nods Off och Memento Mori. De inbjudna utställarna kommer båda från Eskilstuna. En tvillingstad till Gävle, konstaterar de överraskat. ”Det känns precis som hemma”.

Mer läsning

Annons