Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget för pirater

/

För dem som inte vill knycka upphovsrättsskyddat material via det famösa Pirate Bay finns det fortfarande gott om skivor att inhandla lagligt.

Annons

Och åtminstone äldre älskare av klassisk musik är sällan entusiastiska nedladdare.

Sveriges internationellt mest framgångsrika musiker idag är alla blåsare, Håkan Hardenberger på trumpet, Christian Lindberg på trombon och sedan några år Martin Fröst på klarinett.

Hans fantastiska musikteatrala enmansföreställningar fascinerar en hel musikvärld, men han spelar också traditionella klarinettverk helt mästerligt.

Finlandssvenske Bernard Crusell var samtida med Weber, och båda har skrivit ypperliga konserter för den vid den tiden – början av 1800-talet – nykonstruerade klarinetten.

På en ny skiva spelar Fröst Crusells tre klarinettkonserter otroligt läckert, och åtminstone f-mollkonserten är verkligen ett musikaliskt substantiellt verk.

Virtuost anlagda för soloinstrumentet är också Franz Liszts båda pianokonserter och dessutom charmfulla och outslitliga i sin pianistiska och melodiska elegans. Musik man blir på gott humör av att lyssna till, särskilt när de spelas med sådan briljans och musikalisk finess som av Eldar Nebolsin och Liverpoolfilharmonikerna under Vasilij Petrenko.

Tredje verk på skivan är den mindre muntra men oerhört suggestiva Totentanz, som utgör en räcka variationer på den medeltida dödssången ”Dies irae”.

Den här skivan är också ekonomiskt ett fynd, eftersom den är utgiven på särklassigt prisbilliga Naxos.

Fullt pris betingar däremot Vadim Repins inspelningar av Brahms violinkonsert och dubbelkonsert (med ypperlige norrmannen Truls Mørk som medsolist) och Gewandhausorkestern i Leipzig under Riccardo Chailly som mjukt och slankt musicerande partners.

Särskilt Repins och Chaillys varmt och lyriskt inkännande tolkning av violinkonserten gör den här skivan mycket attraktiv, men det finns mängder av strålande bra inspelningar av de här verken att få till betydligt lägre pris.

En alldeles ny och därmed tidigare oinspelad violinkonsert erbjuder DG på en annan ny skiva, där Anne-Sophie Mutter spelar Sofia Gubaidulinas ”In tempus praesens”.

Det är en inte minst klangligt fascinerande konsert, vars tillkomst i samarbete mellan tonsättare och solist dokumenterades i en fantastiskt fin dokumentärfilm, som visades i svensk tv i höstas.

Den som såg den filmen vill säkert inte missa Mutters och Gergievs suveräna tolkning av hela verket.

Mer läsning

Annons