Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Requiem med många frågor

Annons

Döden är något som berör oss alla. Ibland på avstånd i nyhetsrapporteringar, ibland mycket nära och nästan outhärdligt plågsamt. Det är utgångspunkten för den uppsättning av Mozarts requiem som på fredagskvällen mötte Gävlepubliken. Här stod barnen och deras frågor i centrum. Vad är döden? Hur behandlar vi våra medmänniskor och vår jord?

Mozarts requiem, eller mässa i d-moll, är ett av de vackraste och mest gripande körverk som skrivits. Beställt av Greve Franz von Walsegg men aldrig slutfört av Mozart själv. Döden kom emellan.

Här får verket bilda relief till barnens undringar och påpekanden. Starkt och ofta känsloladdat. Som när ett av barnen berättar om sina operationer och hur nära döden hon varit. Men det här upplägget väcker också en hel del frågor och sammanhangen blir inte riktigt klara. Vad är egentligen kopplingen mellan Mozarts verk och det som sägs på scenen?

Först ska sägas att barnskådespelarna imponerar med sin scennärvaro och sitt, till synes, helt avspända framförande. De tar verkligen tag i publiken. Flera av dem visade också att de kan mima väldigt bra då de stod alldeles framför solisterna och ”sjöng med”. Extra jubel blir det också när tre bebisar från Gävle visas upp på scenen som för att visa att detta är livet och framtiden.

Framförandet av själva requimet är riktigt starkt. Gävlesymfonikerna och kören Cappella Catharinae låter verkets både skönhet och kraft träda fram. Solistinsatserna imponerar från sopranen Albina Isufis första framträdande från en av teaterns balkonger.

Rent musikaliskt alltså mycket lyckat. Det lät helt enkelt väldigt bra. Ändå är det något som skaver och irriterar. Barnen ställer inledningsvis frågor om döden och säger att de vill leva. Vad händer när vi dör? Det är det ingen som vet får vi höra. Här blir kopplingen till Mozarts requiem obegriplig. Eller finns svaren på frågorna i Mozarts verk där också visa textrader återges i översättningen på dukar bakom scenen? Mozarts requiem är en katolsk dödsmässa med en bestämd syn på döden som återges i texten. Det handlar kort och gott om att tas upp till himlen och få leva i Guds eviga ljus. Det är en bön om att tas emot och inte kastas ner i avgrunden. Om att Jesus, Guds lamm, tvättar bort våra synder och för oss in i ljuset.

Finns svaren på barnens frågor där? Eller var musiken bara en ljudkuliss, vacker och känslostark men utan att egentligen ha något att göra med vad som sas på scenen? Den kopplingen var också mycket diffus när det gällde andra ämnen som togs upp av barnen.

En del av det som hände på scenen var dessutom inte helt begripligt och kom i vägen för musikupplevelsen. Som då solisterna satt och lekte med några leksaker under det vackra Agnus Dei-partiet.

Ändå som helhet ett se- och hörvärt framförande, för de viktiga frågor barnen ställde och för den underbara musiken.

Musik

Mozart – Requiem

Gävle Symfoniorkester

Dirigent: Henrik Schaefer

Kör: Cappella Catharinae

Solister: Albina Isufi, sopran, Josefine Andersson, mezzosopran, Carl Unander Scharin, tenor, Lars Arvidson, bas

Barnskådespelare: Erika Dahlqvist, Jacob Lundquist, Felice Mohlén, Milla Norr, Viktor Plogfeldt, Hilla Tomson Salo, Cessa Siebke, Tuva Stråhle

Elever och bebisar från Gävle

Riksteatern i samarbete med Folkoperan

Gävle Teater 21/10

Mer läsning

Annons