Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strömvallen med smör

Propaganda-maskinen går på högvarv. I går var det presskonferens om Strömvallen. Igen.
Fast Partner hade bjudit in, via sina inhyrda pr-konsulter.
Ett led i kampanjen för att driva igenom arenaprojektet till varje pris.

Annons

Den här gången har man låtit frakta hit en expert från Ystad. Han visar sig på egen hand vara ett helt propagandaministerium för kongressindustrin.

Men allt är mycket trivsamt på presskonferensen i Konserthuset. Arenaprojektets initiativtagare, entreprenören Börje Nordberg tassar runt och serverar kaffe.

Före mötet skapas förbrödring. Snacket leds in på senaste Brynäsmatchen. Journalister och byggherrar kan enas om hur usel den var. Kapitel ett i handboken för hur företag smidigast hanterar pressen?

Ystad-mannens budskap levereras i samma lättsinniga anda, med stora siffror och lustiga anekdoter.

Kongressturistindustrin är framtiden, säger han. Den enda svenska industrin i framtiden, tydligen.

Och det finns hur mycket pengar som helst att tjäna, bara Gävle hänger på tåget, säger Ystad. Arenabygget med sitt eventområde är rena guldklippet för kommunen. Vi får ett lyckorike.

Ja, det är så mycket smör på den här mackan att till och med räkorna glider av.

Experten från Ystad är en före detta journalist som numera själv lever gott på kongressindustrin.

Men han skulle ju kunna ha rätt.

Visserligen mumsar redan varenda stad i hela världen på kongresskakan men den kommer att räcka till Gävle också.

Visserligen har vi klimatkris men folk kommer att fortsätta flyga kors och tvärs över jordklotet för att kongressa.

I så fall undrar man hur feg Gävle kommun är som inte bygger själv.

I så fall undrar man varför inte fler fastighetsbolag slåss om att få bygga om Strömvallen.

Fast Partners pr-konsulter delade även ut en färdigskriven artikel med ”rätt” information, bara att ladda ner och publicera. Det var inte den här.

Mer läsning

Annons