Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Leksaker som livsstilsprodukt

/

För nåt år sen kunde man köpa ett svindyrt leksakståg på NK. Det var svart och blank och väldigt tjusigt men nåde det barn som ville börja pilla och leka med det. Det gick inte an.

Annons

I Elle Interiörs senaste nummer beskrivs här artikelförfattarens barnlösa väninna önskade sig Brios svarta tax i födelsedagspresent. Den matchade så bra in i hennes vardagsrum. I samma artikel ratas en svart, stylish skallra av ett litet barn, till förmån för nån ärvd historia i grälla färger.

Leksakerna handlar mindre om att barnen ska ha nåt lattjo att leka med och mer om att föräldrarna vill ha nåt att visa upp (förutom det perfekt välartade barnet förstås). Vill tala om att de är stilmedvetna och minsann inreder barnkammaren med trendiga miniversioner av klassiska designmöbler. Leksaksforskaren Krister Svensson säger i artikeln att det egentligen handlar miindre om att leksakerna inte får ha massa färger längre och mer om att barn inte längre får vara barn lika länge utan leds redan som små in i vuxenvärlden. ”Barn får olika vuxenkoncept i barnformat”, konstaterar han.

Till syvende och sist handlar det om konsumtion. Och en blanksvart brio-tax slår högre än en tacky Bratz-docka. Om de stilängsliga vuxna får välja.

Mer läsning

Annons