Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En törstig koreansk Opel

/
  • Opel Antara är inte tysk och inte ens europeisk. Den byggs i Korea och kan även bära namn som Chevrolet Captiva, Daewoo Winstorm, GMC Terrain eller Saturn Vue.
  • Opel Antara är inte tysk och inte ens europeisk. Den byggs i Korea och kan även bära namn som Chevrolet Captiva, Daewoo Winstorm, GMC Terrain eller Saturn Vue.
  • Opel Antara är inte tysk och inte ens europeisk. Den byggs i Korea och kan även bära namn som Chevrolet Captiva, Daewoo Winstorm, GMC Terrain eller Saturn Vue.
  • Förarplatsen är snygg och fungerar bra men stolarna är inte riktigt fullvuxna.
  • En lite ovanlig men rejäl handbromskrycka
  • Extra knappar att trycka på - för att stänga av parkeringsassistansen och antisladdsystemet. Knappen i mitten hjälper dig att bromsa i branta och hala nedförsbackar.
  • Systerbilen Chevrolet Captiva har plats för sju åkande medan Opel Antara i stället har ett rejält lastutrymme.

De stora stadsjeeparnas tid är förbi och familjebussar med generösa mått är om möjligt än mer iskalla. Nu ska det vara crossover.

Annons

Och eftersom General Motors är något av världsmästare i att sätta olika namn på samma bil så kan man köpa denna crossover både som Chevrolet, GMC, Saturn, Holden, Vauxhall, Daewoo och - Opel. Vi valde den sistnämnda.

I Europa säljs den här bilen under två namn, fast oftast i samma butiker. Antingen som Chevrolet Captiva eller som Opel Antara (Vauxhall Antara i Storbritannien). I USA heter samma bil antingen Saturn Vue eller GMC Terrain, i Australien är den döpt till Holden Captiva medan den i hemlandet säljs som Daewoo Winstorm. Det är alltså i grunden en koreansk bil tillverkad i Bupyong.


Det finns dock en väsentlig skillnad mellan svensksålda Opel Antara och Chevrolet Captiva, bortsett från lite kosmetika: Captiva säljs enbart med framhjulsdrivning, men kan å andra sidan fås med sju sittplatser, medan Antara är femsitsig och fyrhjulsdriven.
Här gäller det alltså att bestämma sig för om man vill ha en praktisk familjebil eller en trendriktig crossover som tar sig fram även på dåligt underlag.


Opel Antara finns med tre motoralternativ, samma som i Captiva. En 2,4-liters rak bensinfyra på 140 hk och en 2,0-liters diesel på 150 hk. I vår provbil sitter det tredje alternativet, som är en 3,2-liters V6-motor på 227 hk i kombination med en automatlåda.
En kraftig och tyst arbetande motor som dock är oroväckande törstig. Antara är tung och automatlådan har bara fem steg. Det märks vid pumpen. Medelförbrukningen hamnar på hisnande 1,2 liter milen. Samma som för Volvo S80 med V8-motor! I dessa tider helt oacceptabelt.


Självklart väljer de flesta köparna dieselmotorn som GM och Daewoo utvecklat tillsammans med Fiat. Med den motorn skulle Antara få en poäng ytterligare i vårt helhetsbetyg. Det ryktas om att det med tiden också kommer en hybridversion.


Jag gillar designen och att man sitter lite högt. Dessutom är det gott om svängrum för benen i baksätet. Men stolarna fram känns lite billiga. Bilen erbjuder massor av fack och avlastningsytor och i standardutrustningen ingår, förutom antisladdsystem, också ett aktivt vältningsskydd som utlöser krockkuddar och krockgardiner om bilen är på väg att tippa.


Opel Antara är inte krocktestad hos EuroNCAP men systerbilen Captiva fick bara fyra stjärnor, vilket i och för sig är godkänt men ändå lite klent i den här storleksklassen, när även billiga småbilar klarar fem stjärnor. Här märks det att européerna inom GM inte fanns på plats när kravspecifikationerna fastställdes.


Tills sist bör det påpekas att Antara inte är avsedd för körning i terräng, även om utseendet ger sken av det. Dels saknas lågväxel och dels är fyrhjulsdrivningssystemet lite väl långsamt.

Mer läsning

Annons