Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klassens ljus - men många mackbesök

/
  • Knappast lika ren som vindkraft, men Citroën C4 Bioflex är miljöbilsklassad och ger återbäring om köpet sker före årsskiftet.
  • Rörigt skulle man kunna säga om förarplatsens spridda instrument. Citroën-fantasten kallar det charmigt.
  • Rattnavet står stilla när man svänger vilket ger plats för en betydligt effektivare krockkudde än i ett roterande nav.

Citroën C4 borde ta en större plats i den svenska försäljningsstatistiken än den gör. Det är nämligen en ganska smart, mycket komfortabel, väldigt säker och hyggligt prisvärd bil.

Annons

Skyndar du dig att köpa versionen som det står Bioflex på så går det också att få tio tusenlappar av staten. Men det blir många besök på macken.

Tiden går fort och Citroën C4 har hunnit få ett par år på nacken. Men fortfarande är krockresultatet från EuroNCAP totalt sett bäst i klassen. Bättre än erkänt säkra bilar som VW Golf, Mercedes A-Klass och Volvo C30.
En av förklaringarna till de högra säkerhetspoängen är den nya ratten med fast nav. Främsta fördelen med den tekniken är att krockkudden kan optimeras så att den bättre skyddar förarens huvud och bröstkorg.


I fjol fanns C4 med dieselmotor och elektroniskt styrd växellåda, en kombination som gjorde att den klarade den svenska miljöbilsgränsen men dessvärre blev lite för dyr. Dessutom hade svenskarna lite svårt för att lära sig tekniken med växellådan.

I stället valde fransmännen att anpassa den bensindrivna 1,6-litersmotorn och dess bränslesystem så att den kunde köras på etanol. Vilket innebär att det här nu är Citroëns miljöbilsalternativ, även om koldioxidutsläppen ligger långt över miljöbilsgränsen.
Inom EU är det bara Sverige som gör undantag för etanol som miljöbränsle så den här modellvarianten har i princip bara en marknad i Europa - den svenska.


När jag i fjol körde den dieseldrivna miljöbilsversionen av Citroën C4 kunde jag köra nästan 120 mil på en full tank. Med E85 i tanken kommer jag inte ens hälften så långt - drygt 50 mil.

Officiellt ska bilen dra strax under en liter milen. I verkligheten drar den 1,15 liter. Så det blir alltså mer än dubbelt så många besök på macken med Bioflex än med Hdi-dieseln.
Citroën C4 Bioflex kostar i grundutförande 156 900 kronor och är därmed en av marknadens allra billigaste miljöbilar. Provbilen är försedd med ett utrustningspaket och kostar drygt 10 000 kronor mer. Då får du bland annat elfönsterhissar bak, tvåzons klimatanläggning och regnsensor.


"Vår" bil har även försetts med parkeringssensorer, ett jättelikt panoramaglastak som debiteras kunden med ytterligare cirka 23 000 kronor. Så visst går det att göra även en billig bil rätt dyr.
Den alkoholiserade 1,6-litersmotorn är inte bara törstig utan också rätt trist. I alla fall jämfört med den kraftfulla dieselversionen C4 HDi.


Självklart åker du mycket komfortabelt i en bil som det står Citroën på - fattas bara annat.
Förarplatsen kräver dock lite tillvänjning med varvräknaren i rattnavet, hastighetsmätaren uppe på instrumentpanelen och resten av instrumenteringen i mittkonsolen. Charmigt möjligen, fast inte särskilt användarvänligt. Men, som sagt, det är ju en Citroën.

Mer läsning

Annons