Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöbil med karaktär

/
  • Nya Seat Ibiza har rätt att se kaxig ut. Den är byggd på VW-koncernens helt nya småbilsplattform och med råstark dieselmotor klarar den också den svenska miljöbilsgränsen.
  • Den inre miljön i nya Ibiza har genomgått ett smått revolutionerande lyft. Enda störande momentet är reflexer i vindrutan från delar av instrumentpanelen.
  • Lyktorna fram tänds automatiskt när man startar bilen. Men bak lyser ingenting förrän föraren tänder manuellt. Upplagt för många mils körning i skymning, regn och snöyra utan tända baklyktor.

"I sitt livs form" heter det i reklamen för nya Seat Ibiza. Och visst är det här en bil med mer karaktär än de flesta i klassen men jag hoppas ändå att reklamgubbarna har fel - för Ibiza smakar mer. Så jag vill förstås se den i ännu bättre form i framtiden. Och ännu mer miljövänlig.

Annons

Från att en gång ha varit bleka Fiat-kopior till att bli ännu blekare VW-kopior har spanska Seat nu vuxit till ett bilmärke med en egen karaktär och en högst egen profil. Tyvärr också med ett efterhängset dåligt anseende när det gäller byggkvalitet. Komponenterna kommer ju från Volkswagen, som sedan 1986 äger företaget, så både arkitektur och drivlina borde rimligen hålla samma standard inom hela VW-familjen. Alltså måste det vara sammansättningen i Spanien som inte riktigt hållit måttet.

Men bättring är utlovad och nya Ibiza ser precis så uppkäftig ut som det anstår en bil som är ritad av förre Lamborghini-designern Luc Donckervolke. Och den är precis så kul att köra som det anstår en bil som är byggd på VW-familjens helt nya småbilsplattform.

 

Seat är alltså först ut på den här nya arkitekturen. Sen kommer Audi A1, nya VW Polo och nästa generation av Skoda Fabia. Och vilket lyft det har blivit även på insidan av nya Ibiza. Jag sitter bra, körställningen är perfekt och kvalitetskänslan är nästan på Audinivå. Fast den glänsande dekorationskåpan över mätartavlorna på instrumentpanelen är hemskt störande när den reflekteras i vindrutan.

Motorn känner vi igen från flera andra medlemmar av VW-familjen: en 1,9-liters diesel som tack vare högre utväxling och lägre tomgångsvarv nöjer sig med 0,45 liter bränsle per körd mil. Faktum är att utväxlingen är så hög och motorn så stark att bilen på femmans växel rullar i drygt 50 km/t på tomgångsvarv. Utan att du rör gaspedalen.

Ibiza klarar alltså den svenska miljöbilsgränsen och skyndar man sig till bilhandlaren finns det fortfarande en chans att kassera in den statliga miljöbilspremien.

Provbilen har ett sportchassi som verkar heltokigt på en miljöbil. 45-profildäcken ger dessutom en väldigt stötig resa på ojämn väg och massor av buller i motorvägsfart på svensk grov asfalt. Den som har kört bil på spanska motorvägar vet att de håller en helt annan standard. Så välj i stället standardhjul och standarddäck, som har en mer komfortabel 60-profil.

Standardutrustningen är medelmåttig för bilklassen. Även till den relativt dyra sportversionen jag kör kostar det extra att få radio, luftkonditionering, farthållare och - krockgardiner. Till och med halvljusautomatiken är sniken - den tänder bara belysningen fram, inte bak! Upplagt för att många kommer att färdas i skymning, regn och snöyra utan tända baklyktor. Merkostnaden för de miljövänligare dieselalternativen ligger på 20 000-26 000 kronor (finns med 90 respektive 105 hk). Du får köra en herrans massa mil för att tjäna in den investeringen.

Mer läsning

Annons