Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu tänker alla på miljön

/
  • RIKTIGT BENSINSNÅL.Volvo visar som många andra biltillverkare att det varken behöver bli speciellt dyrt eller komplicerat att sänka förbrukningen. Genom                                  att sänka bilen en centimeter, täcka för grillen för bättre aerodynamik och slimmade fälgar kommer man långt. Med lågfriktionsdäck, högre utväxling i växellådan och dessutom en ny växelådsolja med lägre friktion en bit längre. Många                                      bäckar små gör att Volvo V50 1,6D i DRIVe-utförandet klarar sig en mil på 0,45 liter diesel vid blandad körning. Lilla C30 är enklare att optimera och har en förbrukning på 0,44 l/mil och utsläpp på 115 g CO2/km.  Foto: Johannes Collin
  • Vacker och brutal. Lamborghini Estoque skiljer sig rejält från sina syskon. Estoque har fyra dörrar, plats för fyra passagerare och dessutom ett i supersportbilsvärlden gigantiskt bagageutrymme som rymmer 440 liter. Bilen ser tack vare sina slimmade former liten ut men är drygt fem meter lång. Motorn är mittmonterad bakom framaxeln och är för tillfället en V10 på 560 hästkrafter. Lamborghini pratar om att både V8 hybrid och V12 diesel kan blir aktuellt för även Lamborghini vill visa sig lite miljövänliga.
  • EN succ? Citroën C3 Picasso är ett mellanting mellan praktiska Berlingo och lilla familjebussen C4 Picasso. Med bättre komfort och mindre bruksighet än Berlingo. och nättare format och (förhoppningsvis) pris än C4 Picasso, kan bilen bli en succé. Citroën C3 Picasso är inte bara rymlig och flexibel utan även miljövänlig med utsläpp på bara 110 g CO2/km bland annat tack vare att bilen utrustas med Citroëns Stop&Start-system som stänger av motorn vid rödljuset. C3 Picasso kommer till Sverige till våren.
  • SNÄLLARE.  Mindre hajgap i fronten och snällare strålkastare, så här kommer kammande modeller från Peugeot att se ut. Prologue har hybriddrift, en dieselmotor driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Tillsammans ger motorerna Prologue 200 hästkrafter men bränsleförbrukningen blir bara 0,41 liter per mil och utsläppen 109 g CO2/km. En produktion av Prologue är inte planerad för tillfället men vi kan räkna med att kommande Peugeot-modeller kommer att använda samma formspråk.
  • ELBIL. Italienska designhuset Pininfarina visar tillsammans med den franska batteritillverkaren Bolloré upp elbilen BO och de tror inte att elbilen är död. BO är helt färdig till det yttre men tillverkarna vill putsa lite på insidan innan produktionen sätter i gång i Turin 2009. Bilen laddas i eluttaget hemma och när det är fulladdat kommer du 25 mil.Fartresurserna räcker väl till vanlig körning både på motorväg och i stan.
  • konceptbil. Ensam i ett hörn av salongen står fräcka Saab 9X Air. Cabrioletversionen av konceptbilen 9X som enligt rykten inte alls är långt borta från produktion. Konceptbilen har en liten bensinmotor som tillsammans med hybridteknik ger 200 hästkrafter, tillräcklig fart och så klart låga utsläpp.Men så ensam som Saab ser ut i mässhallen får vi hoppas att ägarna GM inte glömmer bort att producera bilen.
  • MJUKARE.  Sportigare och stiligare, nya Renault Mégane släpper ankstjärten och bilen får sportigare former än någonsin, formerna är renare och enklare men fortfarande utmanande. Nya Mégane blir ungefär lika stor som föregångaren och kommer garanterat att locka fler kunder med sin mjukare stil.kvalitetsintryck.
  • PERFEKT STADSBIL. Fyrkantiga lilla Soul känns helt rätt och är det mest intressanta som koreanska biltillverkaren Kia någonsin har visat. Trots sitt lite tuffa yttre har bilen ett smidigt yttre med hög sittställning blir Soul en perfekt liten stadsbil och Kia att främst unga ska lockas av bilen, det gör de säkert men frågan är om inte äldre blir minst lika förtjusta.
  • fyrhjulsdrivet.  Det är svårt att se det men X1 är en mindre version av BMW X3 och helt rätt för den som vill vara mer miljövänlig men ändå åka fyrhjulsdrivet. X1 ser helt rätt ut och är dessutom bara aningen mindre än X3 så storebror får det garanterat jobbigt när lillen lanseras om ungefär ett år.BMW uppger inte vilka motorer som kommer att finnas i X1 men vi kan anta att BMW:s vanliga motorer blir aktuella och i framtiden kanske även hybriddrift?Foto: Johannes Collin

Internationella bil
salongen i Paris är en orgie i miljötänkande.

Något stort har hänt för till och med sportbilstillverkaren Lamborghini och terrängbilsmakaren Land Rover pratar koldioxidutsläpp och lägre förbrukning.

Annons

Alla biltillverkare visar miljövänligare bilar och de behöver inte alltid innehålla avancerade hybridlösningar. Volvos DRIVe sänker förbrukningen med relativt enkla medel och Citroëns Start&Stop i nya lilla C3 Picasso sänker förbrukningen och ger bilen utsläpp på bara 110 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.

Nästa generation

Volkswagen Passat i nytt Bluemotion-utförande drar 0,41 liter per mil och släpper ut 109 gram CO2 per kilometer. Bilen ser ut som vanliga Passat och Volkswagen har varit tvungna att dekalera hela bilen för att vi ska förstå att den är en konceptbil. Men, ungefär samtidigt som Volvo lanserar DRIVe (i februari) släpper Volkswagen nästa generation Passat Bluemotion som släpper ut 114 g CO2/km.

Men ingen bilsalong är komplett utan lite eggande inslag som ger habegär. Och som tur är finns de även på årets bilsalong. Saab visar sin cabriolet-version av konceptbilen 9X med tilläggsnamnet Air, Chevrolet sin Camaro (visserligen ingen världspremiär men lika läcker för det).

Framsida

Salongens stjärna är varken fransk eller speciellt miljövänlig, trots att tillverkaren pratar om både hybriddrift och diesel. När italienska biltillverkaren Lamborghini visar sin fyrsitsiga sportbil Estoque är det så stort att till och Le Figaro (frankrikes största dagstidning) ägnar framsidan åt bilen.

Lamborghini Estoque har fyra dörrar, fyra säten och bagageutrymme nog för hela sportiga familjen. Under motorhuven mullrar en V10 på 560 hästkrafter. Politiskt korrekt? Nej, men visst är det skönt att det bland all förnuftighet fortfarande finns plats för lite drömmar!

Johannes Collin/TT Spektra

johannes.collin@ttspektra.se

Mer läsning

Annons