Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så blir du säkrare bakom ratten

/
  • Vattenplaning är normalt inte så farligt eftersom däcken tappar greppet bara någon del av en sekund - om du inte kör i en sjö, vill säga. Kör som vanligt, så händer ingenting.
  • Vintern närmar sig och med den snö och ibland oplogade vägar. Då är det bäst att stanna hemma tills plogbilen kommit.
  • Det är viktigt med bra däck, och ett antisladdsystem underlättar körningen.
  • Snömodd är det värsta du kan köra i. Det går knappt att träna sig på att bli bra på det väglaget. Undvik helst att ge dig ut på vägen när det är oplogat.

Träning är det som gäller för att bli en bättre bilförare.

- De flesta underskattar det. Men det är som med allt annat i livet. Utan träning blir man inte bra, säger Janne "Flash" Nilsson.

Annons

Det drar ihop sig till höst, mörker och halka. Många som är ute på vägarna blir osäkrare under den mörka årstiden och olycksrisken ökar.

Janne "Flash" Nilsson kör STCC (Swedish Touring Car Championship) och driver flera egna racingstall. Han har tävlat inom motorsport i snart 30 år och brinner för att öka säkerheten på vägarna. Tillsammans med bland andra Kenny Bräck har han hållit kurser i säker körning.

- Jag kan göra vilken bilförare som helst mycket säkrare på bara en timme. Mycket handlar om att våga prova, säger han.

 

Utrustning som antisladd, antispinn och ABS i moderna bilar gör körningen enklare. Men hamnar du ändå i trubbel är det faktiskt jätteviktigt att du sitter rätt i bilen. Annars kan du inte styra.

- De flesta sitter på fel avstånd till ratten. Du ska kunna vika handleden över rattens övre kant. Ryggstödet ska vara lagom bakåtlutat. Sänk sedan händerna till "kvart i tre" så har du bra grepp.

Han tipsar om att ge sig av till en öde parkeringsplats eller liknande för att träna på att bromsa riktigt hårt. Så kan du lära dig hur ABS:en fungerar med sin stötvisa inbromsning. Om det är vinter provar du att sladda lite. När släpper baken eller går bilen bara rakt fram i kurvorna? Har du en riktigt stabil sjöis i närheten är det en perfekt och rolig träningsplats för hela familjen en mörk och tråkig söndagseftermiddag i vinter.

- Det är ett billigt, roligt sätt att rädda sitt eget, sin familjs och andras liv. Och ja, bilarna håller, var inte orolig för det.

 

Janne Nilsson förklarar att de enda underlag som är riktigt svåra är snömodd och underkylt regn. Då är det bäst att stanna hemma.

Regn och spåriga vägbanor är däremot inte alls så besvärligt. Bilen vattenplanar normalt bara i någon del av en sekund. Kör du bara som vanligt så händer absolut ingenting.

- Är du orolig blir du bara spänd och kör sämre. Sök gärna upp lite vatten och prova. Jag har lärt människor som tidigare åkt på en våt racerbana med krampaktigt tag om ratten i 60 kilometer i timmen att köra dubbelt så fort utan att vara rädda.

Med träning kommer erfarenhet och bättre omdöme. Bara för att det står 90 på skylten är det inte säkert att du alltid ska köra 90 där. Är väglaget dåligt kanske 70 är mera lämpligt. Andra gånger kan du köra snabbare på samma vägsträcka utan risk.

 


anna.bjore@ttspektra.se

Mer läsning

Annons