Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvos bästa miljöbil står på museum

/
  • Volvo ECC är en hybridbil som var långt före sin tid. I dag står den på Volvos museum i Göteborg. Med en annan ägarstruktur hade den i stället kunnat stå i Volvos bilhallar i dag.

Redan 1992 fanns den körklar, miljöbilen som kunde ha revolutionerat svensk bilindustri.
Skalet blev verklighet. Resten finns på Volvos museum i Göteborg.
Volvo ECC är en hybridbil som får elkraften från en gasturbin.

Annons

Visst känner du igen formerna på bilen? Fast de få journalister som 1992 fick provköra Volvo Environmental Concept Car \-på ett väl inhägnat område ute vid Torslanda kunde förstås inte ana att karossen var förebilden från det som drygt fem år senare skulle bli Volvo S80.
De var mer intresserade av det som fanns under skalet. En diskret väsande turbin, utvecklad i samarbete med Volvo Flygmotor, som parallellt också snickrade på motorn till det som skulle bli JAS 39 Gripen. Klart det lät spännande.
Men Volvo ECC var ingen bil som skulle slå några hastighetsrekord utan snarare slå rekord i miljövänlighet. För turbinmotorns enda arbetsuppgift var att via en höghastighetsgenerator ladda batterierna som försåg bilens elmotor med ström. Turbinen kunde dessutom drivas med i princip vilket bränsle som helst. Volvo ECC eldades med diesel.


Projektledaren Stefan Juthage fick förklara det där med "hybrid" lite extra - det var inte ett lika självklart begrepp 1992 som det är idag. Toyota skulle lansera sin första hybridbil först 1997.
Volvo ECC var byggd som en seriehybrid med 20 nickelkadmiumbatterier och kunde vid behov laddas via en vanlig väggkontakt. Bilen tog också vara på bromsenergin och hela karossen var gjord i aluminium för att minska vikten.
Bortsett från gasturbinen så känns ju det mesta av det här igen hos dagens moderna hybridbilar. Volvo hade alltså kunskapen och tekniken redan för 16 år sen - långt innan Ford kom in i bilden. Allt var dessutom konstruerat, tillverkat och byggt i Sverige i samarbete med Asea och Vattenfall.


En bil för 2000-talet, sa Volvos dåvarande produktchef, Lennart Svantesson. Visste han hur rätt han skulle få?
Men det skulle komma att kosta pengar att utveckla en helt ny drivlina, medgav han. Det kom också att bli ett av de tyngsta argumenten när Volvo AB 1999 sålde personvagnsdivisionen till Ford Motor Company; att det behövdes en penningstark ägare för att kunna finansiera utvecklingen av de miljövänliga bilar som 2000-talet krävde.
Men Ford valde i stället att skicka både ECC och flera andra svenska miljöbilsprojekt till Volvos museum.

Mer läsning

Annons