Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Abba: Låtarna, ljudet och looken

/

Björn Borg, smörgåsbord – och Abba. Tre ting som gjort Sverige känt utomlands.
Kalsongkungen och buffématen i all ära, men den stjärna som fortfarande lyser starkast är ändå popkvartetten.
Framgångsreceptet? ”The songs, the style and the look”.

Annons

Det är drygt 25 år sedan Abba splittrades. Men bandets musik har aldrig riktigt tystnat. Och inför filmpremiären av ”Mamma mia” är det bara att konstatera att ”The winner takes it all”, ”Does your mother know” och de andra välkända bitarna har åldrats med hedern i behåll.

– Man hade aldrig kunnat drömma om att de skulle hålla så länge. Det är faktiskt helt otroligt, säger gitarristen Janne Schaffer, en av Abbas originalmusiker.

Janne Schaffer började arbeta ihop med Björn Ulvaeus och Benny Andersson 1971. I dag kan han stoltsera med att ha medverkat på alla Abba-album utom det sista, ”The visitors”. Totalt 47 låtar.

Kritik i Sverige

Schaffer tror att hemligheten bakom Abbas framgång och extremt långa bäst före-datum är musikens höga kvalitet.

– Det är otroligt välproducerat och välgjort. Och varierat. Den ena låten är inte den andra lik, även om man förstås hör att det är Abba, menar han.

Men hur mycket man än hyllar den svenska exportsuccén i dag fanns det en tid när Abba inte alls var särskilt populära. De anklagades bland annat för att vara mer än lovligt kommersiella.

– Medan vi hade våra framgångar i övriga världen under 1970-talet var vi hopplöst ute i Sverige. Folk sade att vi var opportunister som vände kappan efter vinden. Men nu har det vänt hemma också, säger Benny Andersson.

”The look”

Naturligtvis är det musiken, de mer än 350 miljoner sålda skivorna, som skrivit in Abba i historieböckerna. Men de allra flesta förknippar också Abba med spektakulära kläder. Åtsittande trikåer, glansiga tyger, vågade snitt.

Mannen bakom de minnesvärda scenkostymerna heter Owe Sandström. Han beskriver Abbas framgångsrecept som ”The songs, the sound and the look”.

Den sista ingrediensen kom till stor del från Owe Sandströms eget skafferi.

– Men med ”the look” menar jag faktiskt inte bara kostymerna. Man får också tänka på hur de här människorna såg ut, skyndar han att förtydliga, och berättar att många trodde att Abba-medlemmarna var fotomodeller snarare än musiker:

– Tjejerna var – och är – ju så snygga.

Owe Sandström hämtade en hel del av sin inspiration från dansen. Därav de åtsittande trikåerna, som fick mycket uppmärksamhet. Som i fallet med den vita heltrikådräkt som Agnetha Fältskog bar första gången bandet framförde ”Mamma mia”.

Skrevs om baken

– Pressen skrev mer om Agnethas berömda, välformade akterdel än om musiken, varpå Stikkan Andersson ringde mig och sa: ”Gör inte om det här, det är faktiskt musiken som är viktigast!”, minns han.

Men på samma sätt som många svenskar fnyste åt Abbas musik var det en och annan som under 1970-talet hånlog åt gruppens scenkläder.

– Mina platåskor blev ju också utskrattade till en början, men i dagens läge är de kult. Tiderna förändras, konstaterar Owe Sandström, som under sin tid med Abba sydde hundratals kostymer.

Scenkläderna har designern haft i säkert förvar under alla år. När Abbamuseet nästa år slår upp sina portar i Stockholm hängs de fram.

– Abba lär vara den enda grupp av den digniteten som har alla sina kostymer samlade, säger han stolt.

Therese Nyberg/TT Spektra

Mer läsning

Annons