Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Voddler kan bli filmens Spotify

/

Filmmarknaden försöker möta publikens nya sätt att se film. Och dess ovilja att betala.

I höst lanseras svenska Voddler, som kallas för ett Spotify för film, som erbjuder piratkopierarna ett lagligt sätt att se högkvalitativ film i hemmet – gratis.

Annons

I en gränd i Gamla Stan i Stockholm huserar bolaget Voddler med sina drygt 30 anställda. Sedan starten 2005 har de jobbat mot den stora lansering av filmtjänsten som sker ihop med Bredbandsbolaget i Sverige i höst: Att erbjuda ett gratis – och lagligt – sätt att se på högkvalitativ film i minst dvd-kvalitet hemma. Det finansieras av reklamintäkter.

– Det digitala fönster som finns i dag är tyvärr i stor utsträckning piratmarknaden. Vi introducerar en modell som är attraktiv också för kunderna. Vi förhandlar med både de stora filmbolagen och mindre aktörer och ingen har sagt nej än så länge, säger Björn Isakson, marknads- och säljansvarig samt medgrundare av Voddler.

1 juli släpptes en betaversion av tjänsten som drygt tusen personer fått testa. Sedan dess har över 60 000 personer knackat på dörren och har anmält sitt intresse av ett konto, enligt Björn Isakson.

För att kunna använda Voddler installeras en klient i datorn, till vilken filmerna och tv-serierna strömmas. Videorna laddas alltså inte ned till datorn och sparas inte. I dagsläget fungerar tjänsten endast på pc-datorer, men vid lanseringen ska den uppdaterade versionen fungera även för Mac och Linux.

– Vi har sedan 2005 utvecklat en distributionsteknologi, som vi patenterat, för att lyckas leverera högkvalitativt ljud och bild till många kunder samtidigt, och utan fördröjning, säger Björn Isakson.

Tjänsten kommer finnas tillgänglig i tre versioner; en gratis reklamfinansierad tjänst, en andra där man betalar per visning och en tredje där kunden har ett månadsabonnemang på tjänsten och då får tillgång till ett större bibliotek och ett obegränsat antal visningar. Det är genom de två sistnämnda Voddler främsta intäkter ska komma.

I gratisversionen visas reklamen i ett block före filmen.

Vad månadskostnaden för abonnemanget kommer att ligga på, och vilka stora filmbolag de slutit avtal med är Björn Isakson förtegen om, men det ska vara billigare än att gå på bio.

I testversionen finns knappt 400 titlar inlagda, men det är en bråkdel det slutliga antalet, hävdar han.

Även i den svenska musiktjänsten Spotify strömmas materialet. Trots alla jämförelser som gjorts mellan företagen ser Björn Isakson skillnader.

– Man ska gratulera Spotify för vad de gjort. Men film- och musikmarknaden, och konsumtionen av film och musik, är väldigt skilda. Musik lyssnar man på om och om igen, men en film ser man kanske en gång. Film är också en enormt kapitalintensiv verksamhet där det är extremt viktigt att rättighetsägarna får ut så mycket intäkter som möjligt för att täcka sina kostnader.

Men Voddler är inte ensamma. Filmbranschen söker febrilt efter sätt att möta publikens nya sätt att konsumera film, och ibland ovilja att betala, som följt den tekniska utvecklingen.

26 augusti planerar även SF Anytime en nylansering av sin internetbaserade filmbutik. Samma dag presenterar den amerikanska kabeltevekanalen Sundance Channel i USA video on demand-tjänsten Sundance Select, där filmer kan visas samtidigt som de går upp på bio.


maud.cordenius@gmail.com

Mer läsning

Annons