Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Imponerande - och intetsägande

/
  • En fläkt av 60-tal med grafiska mönster och enkla färger.
  • Illgrön klänning som skulpturalt sytts efter kroppens former.
  • En rynkad byxdress med vacker cape som får en extra lyx med den breda blanka bården.
  • En 80-talsinspirerad jacka och en lång t-shirt med fiskfjällsliknande applikationer i rosa och turkost. Annorlunda scarfar, eller kanske är det halsband.
  • Överdimensionerade kläder är en ökande trend. Lite framtidsurbant. Puffiga axlar och en effektfull materialblandning.
  • Rundade veck på framsidan av byxorna, som går igen på baksidan av den korta jackans krage.
  • I glänsande och böljande tyg är klänningen ständigt i rörelse och får modellen att likna en svävande gudinna av något slag.

Vassa axlar och stora tröjor, skidmask och krinolin. Det finns många sätt att tolka temat skulptural medvetenhet. Något som elever från Textil Mode Grafisk form och Design i Sandviken tydligt visade under lördagskvällens modevisning på Gasklockan i Gävle.

Annons

Det är mycket som skulle behöva skrivas om varje elevs kollektion. För att göra den rättvisa och för att inte behöva utelämna någon vacker detalj och tanke.
Men med 15 elever blir det väldigt många plagg och då kommer generaliseringen fram.


Modevisningen var både imponerande och intetsägande. Skulptural medvetenhet ger gärna en föreställning av stora kreationer, helt barocka skapelser och siluetter så extravaganta att ord inte skulle räcka till för att beskriva dem.
Men tolkningar görs som sagt olika och så även denna gång.


Många av eleverna har en tydlig linje i sina minikollektioner. I snitt ungefär fyra ombyten per elev. Med färger eller teman eller någon liten detalj som håller ihop allt till en enhetlighet. Det är imponerande att se.


Vardagskläder som är välsydda och säkert har skulpturalt medvetna detaljer. Det syns bara inte på långt håll och därför blir det lite intetsägande. Inte för att plaggen är dåliga, de är tvärtom riktigt snygga. Men för att det är show, för att man förväntar sig överdåd.
Överdåd som i den svarta jackan med knivbladsskarpt axelparti och långa böljande ärmar och hög krage som Afshan Eskandaripour presenterar. Eller som i Carolin Eklunds skulpterade plagg, med vacker hög krage tätt runt halsen, med veckat tyg både upptill och nertill . Klänningar som leker med gammalt viktorianskt klädmode och barockens siluetter.


Detaljer och plagg i alla kollektioner skulle kunna nämnas som fina exempel. Plommonstop, herrbyxor som är säckiga upptill och snäva över vaderna, rutiga shorts till tjusiga kråsblusar, flamencoliknande klänningar med djup rygg och fiskfjällsliknande applikationer i pastellfärgade tyger.


Runt 400 personer hade bänkat sig på blå mjuka stolar för att ta del av konsten, av plaggen. Av modevisningen.

Mer läsning

Annons