Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fullsatt på schizofren julshow

Konserthuset är lika sprängfyllt som tomtens midjemått. Julshowernas tidevarv är här igen och Kalle Moraeus och Bengan Janson med gäster bjuder swing-, folkmusik- och kyrkomusikälskare på en varierad show.

Annons

Variationen är både en styrka och svaghet i kväll. Ett jazzigt instrumentalmedley av kompbandet Hej Kalle inleder kvällen. Sedan sjunger K&B en julblues med Margareta Bengtson, signerad Povel Ramel. Därefter en Py Bäckmankomposition; ”Annas visa”, där kvällens stora utropstecken Bengtson tillsammans med Orsa Spelmän får till Sofia Karlsson-magi. Men splittringen rent musikaliskt är förvirrande, även om Moreus imponerar, både som bluesrockgitarrist i sånger av Chuck Berry och The Refreshments, eller när han spelar allt från folkmusik till skör Bach på sin fela.

Men så fort fantastiska Orsa Spelmän spelar sina instrumentallåtar blir det mer jordgubbstårta vid midsommarstången än glögg vid granen. ”Vals till Mona” är en nutida jättehit i folkmusikkretsar, men liksom en del omotiverade jazzlåtar den här kvällen, tror jag inte den snurrar på vinylspelaren på Nordpolen. Den riktigt fina julstämningen anländer när Bengan Janson sjunger en svensk bearbetning av ”Christmas Song”, och när Margareta Bengtson sjunger ett pärlband av amerikanska swingklassiker som Sinatra, Dean Martin, Tony Bennet med flera förgyllt jularna med. Och den medeltida versionen av ”Staffanssången” är suggestivt spännande. Komik bjuds det på en hel del i mellansnack, så där Bingolottofolkligt. Men det upprepande tjatet om skivförsäljning vid paus och efteråt kändes aningen pinsam.

Summa kardemumma: Bra musiker visar upp sitt totalbreda kunnande, men får betala i en ytterst schizofren julshow.

Mer läsning

Annons