Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är samma ”neandertalare” bakom ratten ändå

Annons

Hallå, denna nya flora av hastighetsbegränsningar är inget annat än ett skämt som även allt fler mer eller mindre saknar total respekt för.

Vad gäller nya motorvägen har undertecknad närapå dagligen kört denna med personbil och trots kontrollerad egen hastighetsmätare i de 110km/h nära på konstant var omkörd.

Samma sak händer om man stegar upp egna farthållaren till då olagliga 120 km/h då även ett och annat släpvagnsekipage faktiskt tar sig om. Fortfarande kör jag inte om en enda personbil.

Jag har även vid några tillfällen på denna sträcka iakttagit viss form av verklig övervakning, även på dessa ”förstärkt trafiköverkning”-skyltade sträckor.

Dels i form av enstaka stoppade bilar med civila polisbilar, dels att polis brukar stå vid ett och samma ställe på norrgående sträcka norr om Uppsala norra på/avfart.

Kontentan är att fort vill bara köra fortare och liksom chauffören som nämndes i Arbetarbladets artikel 26 september kan man bara hålla med om att det i detta stressiga samhälle med allt fler stressjon ute på vägarna är mer regel än undantag med till exempel omkörning i skymda högerkurvor, trots heldragna linjer. Är det inte konstigt att inte fler olyckor faktiskt händer? Sedan spelar det ingen roll hur bra vägarna är eller hur många Euro NCAP:s stjärnor ens bil har, det är ändå samma ”neandertalare” bakom ratten. Gasa går bra men så skall man hinna stanna med livet i behåll också.

Så den totala respektlösheten för bland annat dessa gul/röda skyltar med svarta siffror på och oavsett vägsträcka är många gånger tragiskt stor där allt fler snarare ser dessa som minimumhastigheter, från 30 km/h och uppåt.

Jag tror i alla fall, som mångårig yrkeschaufför, att om man vill få till någon form av ”nollvision” behövs det en kraftigt ökad trafikövervakning.

I dag räknar man helt kallt med att det inte förekommer i någon högre grad och kör då oftast därefter. Jag är tämligen övertygad om att detta skulle ta skruv och då självklart hastighetskontroller på ställen där man minst anar för att få någon form av moral.

Har slutligen det som princip att just hålla hastigheterna och blir därmed en stoppkloss för sekundjägare som i regel blåser om för att sedan någon kilometer senare stanna eller svänga. När skall folk lära sig?

Peter

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons