Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ge SJ- anställda krångeltillägg

Tålamod och förstående arbetsgivare krävs om du ska pendla med SJ AB.

Annons

Jag bor i Gävle och jobbar i Stockholm. För att ta mig till jobbet reser jag med tåg, operatör är SJ AB, årskortet kostar cirka 54 000 kronor per år. Så här har det ”fungerat” för mig att resa tre dagar den här veckan. De andra två befinner jag mig i Gävle.

Sent i båda riktningarna. På hemvägen fattades min vagn, jag fick plats i annan vagn. 40 minuter sent på morgonen och 20 minuter sent på kvällen.Missar anslutning till Bålsta klockan 09.07.

Kompensation: Värdebevis på 229 kronor för resa samt värdekupong i bistron – 70 kronor för utebliven smörgås som ingår i årskortet vid bokning. För att kompenseras för försening krävs att tåget är minst 40 minuter sent. Biljett till pendeltåg avgång klockan 09.40.

Sent i båda riktningarna, 25 minuter på morgonen och 20 minuter på kvällen.

Kompensation: Ingen!

Sent på vägen till Stockholm, 30 minuter. På hemresan: toaletten i vagnen saknade vatten, stängdes av.

Kompensation: Ingen!

SJ AB kan säkert förklara förseningarna med signalfel och allehanda tekniska händelser. Men det struntar jag i, det ursäktar inte. Det här är inget nytt! Jag har gjort min affär (köp av årskort) med SJ AB så det är dem jag är ilsken på.

Utbytta fordon på grund av fel samt krånglande toaletter är kvalitets- och underhållsfrågor som SJ AB helt äger själva.

Restidsgarantierna som ger mig ett värdebevis på 229 kronor för totalt 2 timmar och 15 minuter av min tid ger inte mig någon som helst kompensation. Dessutom måste de lösas in på biljettexpeditioner. Lyckligtvis finns en sådan i Gävle.

Till sist, kära SJ-personal, ni gör ett jättebra jobb. Likväl som min fritid förstörs av försenade tåg så gör er det. Ni finns i ”skottlinjen” bland alla oss upprörda resenärer med den psykiska press som det innebär. För er del måste situationen vara snubblande nära ett psykiskt arbetsmiljöproblem. Ni borde åtminstone ha ett lönetillägg för allt det krångel som ni dagligen får hantera. Det finns ju övertidstillägg varför inte kräva ett ”krångeltillägg”?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons