Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi tar ansvar för tågtrafiken

Annons

Allt fler väljer att åka buss eller tåg i stället för att ta den egna bilen. Skälen är flera; stigande bränslepris är ett, ökad miljömedvetenhet ett annat. Dessutom är det oftast bekvämt och säkert, och man slipper problem med parkeringselände och ytterligare trängsel i städer som Gävle och Uppsala.

För flertalet av dem som bor i Gävle med omnejd, och arbetar eller studerar i Uppsala är det självklart att ta Upptåget. För dem som bor i Skutskär, Tierp och andra mellanliggande stationer är Upptåget det enda rimliga alternativet. Och det märks minsann på tåget. Oavsett när man åker med är det massor av människor som gör detsamma. I bland, ja ganska ofta förresten, så många att åtskilliga får stå hela eller delar av resan.

I grunden är det ett positivt problem. Det är glädjande att så många väljer tåget i stället för bilen.

Men det är samtidigt viktigt att alla dessa nya och gamla resenärer upplever att kollektiv- trafiken fyller de krav man har rätt att ställa. Det skall vara bekvämt, pålitligt och prisvärt. Om vi inte kan erbjuda det är risken stor att många återgår till att åka bil.

Med den moderatledda landstingsmajoritetens förslag fattas 15–20 miljoner kronor för Upplands Lokaltrafik. Det kommer att innebära att biljett- priserna måste höjas med cirka 12 procent, eller att man måste lägga ner buss- och tåglinjer motsvarande dessa belopp. Och då skall vi komma ihåg att taxorna höjdes med 10 procent för ett drygt halvår sedan. Att genomföra en ännu större höjning 2009 är orimligt.

Det får absolut inte bli så att när nu andra gruppen, till exempel medel- ålders herrar med slips och portfölj, upptäcker kollektivtrafikens fördelar, så stängs ekonomiskt svaga grupper ute. Kollektivtrafiken skall kunna användas av alla, även dem med begränsade ekonomiska resurser.

Det som behövs är att investera ytterligare i väl fungerande kollektiv- trafik och i första hand den spårbundna trafiken. Tåg är, som bekant, det miljömässigt överlägset bästa transportsättet, och de drivs med grön el. Vi behöver fullfölja Upp- tågetsatsningen så att inte ett antal turer stannar i Skutskär, utan går hela vägen till Gävle. Detta måste vi lösa tillsammans med Landstinget Gävleborg. Gävleborna blev ju de stora vinnarna när Upptåget började gå till Gävle.

Om vi menar allvar med att vi vill ta ansvar för klimathotet är valet enkelt.

Om vi vill vara trovärdiga när vi säger att de som bor i de Norduppland och Gästrikland ska ha möjligheter att bo kvar och arbeta i Uppsala eller Stockholm är valet lika enkelt. Kollektivtrafiken måste få rimliga resurser för att kunna tillgodose folkets behov av resor till arbete, studier, service och fritid.

Börje Wennberg, s

Sören Bergqvist, v

Johan Edstav, mp

samtliga är landstingsråd i opposition i Landstinget i Uppsala län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons