Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur planerar ni, Vägverket?

Annons

Under försommaren asfalterades Riks 80 mellan Valbo och Sandviken. Arbetet tog endast 14 dagar och det var inga problem att acceptera avstängningar och nedsatt hastighet när man såg att man jobbade i stort sett under dygnets alla ljusa timmar även lördagar och söndagar. Man fick en uppfattning att nu hade Vägverket förstått att hålla ner störningarna av trafiken så mycket som möjligt då Riks 80 är en av Sveriges mest trafikerade vägar. (Precis som man gör i Stockholmsområdet).

Men hej vad man bedrog sig. Samma dag som vi gick över till vintertid och höstrusket började och rusningstrafiken ut från Gävle vid 17-tiden går i mörker börjar man skära mittremsan mellan Hagaström och Valbo och påbörjar bygget av en bullervall vid Valbo kyrka. Framkomligheten begränsas på tre ställen mellan Hagaström och Valbo. Vad blir resultatet? Kaos, kökrockar, bilar i diket med mera.

Tydligen har till slut även någon på Vägverket insatt hur erbarmligt dålig skyltningen varit för helt plötsligt i fredags fanns en ny stor digital skylt vi Statoil Hagaström. Nu fattas det bara ett rejält snöväder så är kaoset fullbordat.

Med anledning av vad som händer önskar jag svar från Vägverket på följande frågor:

Varför planeras ett sånt här jobb till den absolut mest olämpliga tiden på året när vi nyss haft en period på mer än sex månader med ljusa mornar och kvällar?

Hur länge är det planerat att arbetet ska pågå?

Varför sätter man inte in mer resurser och/eller jobbar i tvåskift, fyragrävare i tvåskift hade ju minskat tiden med 75 procent?

Anser Vägverket att detta arbete kan klassas in under den så kallade nollvisionen? (Tack och lov har ingen dödsolycka inträffat –ännu – men är nog ibland inte alltför långt borta).

Arne Andersson, daglig trafikant på sträckan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons