Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svar: "Direktreklam uppskattas av många"

Annons

Svar till signaturerna ”Miljövän som vill få del av viss reklam” 11 januari samt ”Miljöpartiet? NEJ TACK!”:

Direktreklam är en marknadsföringskanal som uppskattas av många. Den ger möjligheten att ta del av de erbjudanden som passar just mig. Man kan utifrån detta planera sina inköp och spara tid, pengar och miljö på att slippa åka runt och leta.

 LÄS OCKSÅ: Direktreklam i våra brevlådor bör förbjudas

Vill man inte ha direktreklam så sätter man upp en dekal vid sitt brevinkast där man tydligt tackar nej till reklam, då slipper man reklamen. Man kommer trots detta att även fortsättningsvis få utskick från stat, kommun och annan samhälls­information. Samhällsinformation och gratistidningar har ett starkt skydd för den demokratiska processen och för att säkerställa ett fritt meningsutbyte, vilket bl.a. framgår av tryckfrihets­förordningen.

LÄS OCKSÅ: Ska det vara så svårt att dela ut reklamen?

Det förekommer kritik kring direktreklam och skogsavverkning. En gammal ”sanning” som ibland upprepas är just papper som miljöbov. Detta stämmer inte. Papper är ingen miljöbov. Visst finns miljöpåverkan genom pappersproduktion men den är väldigt liten. Papper görs av restprodukterna från ett träd så som grenar, rötter och kronan. Alltså inte stammen, den används för virkes­produktion och liknande. I Sverige är vi mycket bra på att återanvända papper och mer än 90 % går till återvinning. Pappret återanvänds hela 7 gånger innan det till slut blir toalettpapper eller biobränsle.

 

I Sverige avverkas idag mindre skog än det som växer upp. Alltså ett nettotillskott och så har det varit de senaste 100 åren. Ett växande träd binder koldioxid och för att skogen skall växa som bäst måste den avverkas och gallras, annars avtar tillväxten.

  En gammal ”sanning” som ibland upprepas är just papper som miljöbov. Detta stämmer inte. Papper är ingen miljöbov.

Det förekommer även myter om olika reklamkanaler och miljö/klimat. En stark myt är att elektroniska medier inte har någon klimatpåverkan. Detta stämmer inte. Internets klimatpåverkan är lika stor som hela världens flygindustri (källa: Greenpeace). SDR:s bidrag till de reklamköpare som vill ta klimatansvar är att vi erbjuder Klimatkompenserad Direktreklam, som innebär att hela klimat­påverkan från ett reklamutskick kompenseras genom klimatprojekt i tredje världen. Då kompenseras för trycksakens hela livscykel, dvs papperstillverkning, tryck och distribution. Produkten är mycket populär bland SDR:s kunder och numera är närmare hälften av SDR:s volym klimatkompenserad, och det ökar hela tiden.

 

När det gäller utdelningskvalitet är det en fråga som har högsta prioritet hos oss i SDR. Trots att vi jobbar med frågan varje dag är det tyvärr oundvikligt att misstag sker ibland, vilket vi givetvis ber om ursäkt för. Vi följer alltid upp när vi får kännedom om att något har gått snett och vi gör vårt yttersta för att korrigera missen och se till att det inte ska upprepas.

 

Det är ett problem att fastighetsboxarna ofta är väldigt små och att de därför snabbt blir fulla. Det är därför viktigt att man tömmer sin postbox eller brevlåda regelbundet. Varken brevbäraren, tidnings­budet eller reklamutdelaren kan på egen hand bestämma vad som ska delas ut till vem. De har heller ingen rätt att hoppa över ett visst hushåll när de är ute på sin runda bara för att brevlådan inte är tömd. Om man ska resa bort en längre tid är ett tips att man ber någon granne tömma brevlådan regelbundet, eller att man sätter upp en tillfällig nejtack-dekal, så slipper man att brevlådan fylls för snabbt.

 

Med vänlig hälsning

Carina Scherdin

Platschef, Svensk Direktreklam i Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons