Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Passa på, en tidning

Annons

Dagens Nyheter skriver ner sitt värde från 249 kronor i månaden till 49. Den som saknar tidningspapper att slå in sill och matrester i bör passa på. Billigare förpackningar, där nyheter från hela världen slinker med på köpet, finns inte på en marknad där allt fler medieföretag letar lösningar på kriser som riskerar att slå sönder produkter och skicka ut anställda i arbetslöshet.

Papperstidningen ligger illa till, och det är inte bara krisens fel. Nätet slukar allt fler läsare, som kan välja och vraka bland gratis nyheter. Många har sökt lösningar som gör det möjligt att förvandla gratis till inkomster; ingen har lyckats.

Krisen är värst i USA där stora, etablerade och förnäma tidningar är på väg mot undergång. Att DN reas ut får väl ses mot den bakgrunden.

Nätannonserna ger lite pengar, men de sorteras ännu in på marginalen. Det är helt enkelt svårt att ta betalt för det som läsare vant sig vid är gratis.

Då återstår att höja priserna för papperstidningen och pappersannonserna, men också där är smärtgränsen nära, om den inte redan överskridits.

SOM-institutet vid Göteborgs universitet har skrivit ut prognoser för papperstidningens framtid; mörk. Allt för många abonnenter över 60 år, alldeles för få under 30. På sikt ett överlevnadsproblem. Kvällstidningarna ligger sämst till, lokaltidningarna har kanske en ljusare framtid.

Men också vi sliter med annonser, kostnader, kostymer och upplagor. Gävles tidningar slår ihop allt som är möjligt att bunta ihop, utan att någon förlorar allt för mycket. En smärtsam process, men begriplig och logisk för den som räknar på annonsbortfallet.

Jag, som varit med ett tag, söker tröst i de strukturella förändringar jag haft en del i under 40 år; ännu vid liv. Men så här nära har vi aldrig varit tidigare.

i

Mer läsning

Annons