Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ:s sista tut

Annons

Kommunikationsminister Åsa Torstensson (C) hade en debattartikel i Dagens Nyheter i går där hon meddelade att SJ:s monopol på persontrafik avskaffas om ett och ett halvt år.

Med det byter Sverige till marknadssystem på ännu ett område: spårbundna persontågtrafiken. Tågtrafik var ju länge ett naturligt statligt monopol, utifrån sin funktion. Bara staten kunde bygga järnvägar och trafikera dem, i alla fall i ett i befolkning litet land som vårt.

SJ hette det statliga bolag som länge skötte allt gällande tåg. Men SJ luckrades upp. För 22 år sedan separerades järnvägarna till Banverket. Sedan delades SJ upp i bolag, för gods- och persontåg.

Sedan nio år har för övrigt persontrafiken till övre Norrland upphandlats av statliga Rikstrafiken. Två privata bolag har i perioder drivit den, men i fjol tog SJ AB tillbaka driften.

På merparten av tågnätet har SJ AB haft monopol, särskilt de lönsamma delarna mellan storstäderna. Nu är det slut.

Torstenssons nyckelord är konkurrens. Det ska ge förbättringar, lägre priser och fler avgångar. På de mest trafikerade sträckorna, mellan storstäderna, kanske det blir så. Men risken är stor att det inte blir bättre utanför dessa.

Den marknadslösning regeringen introducerar är ingen garant för förbättringar. De sträckor där inte vinster kan göras kan få sämre trafikering. Omvänt kan storstadssträckorna bli övertrafikerade med halvtomma tåg.

Marknadslösningar och konkurrens kan låta bra i teorin. I praktiken blir det lätt ett fåtal stora bolag eller ett nytt monopol med en privat aktör. Stora bolag, men inte små, kan utjämna mellan verksamheter och ta förluster, exempelvis i ett skede av uppbyggnad.

Med ändringar av banavgifter och annat kan de billiga resorna bli på tider då folk ogärna vill åka, som på helger. De som betalar bra får åka de attraktiva avgångstiderna.

Visst kan man kritisera SJ (AB) för att ha skött sig bristfälligt genom åren. Men att tro att Torstenssons marknadslösning ska göra underverk i form av billig tågtrafik är naivt.

Mer läsning

Annons