Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Över 100 döda i spansk flygkrasch

/

En flygkatastrof utanför Madrid kan ha krävt runt 150 liv. Av de 175 personerna ombord på det SAS-ägda Spanairplanet överlevde bara 20–30, enligt räddningstjänsten. Det kunde vid sjutiden på onsdagskvällen inte uteslutas att det fanns svenskar med på flygningen.

Annons

– De håller på att gå igenom passagerarlistorna och det görs på plats i Spanien. Det är en spansk inrikesflygning. Men givetvis kan vi inte utesluta att det kan ha funnits svenskar ombord, säger SAS informationschef Bertil Tenert till svd.se.

Vid den tidpunkten kunde den spanska regeringen vid en presskonferens inte bekräfta mer än 45 dödsfall och att 19 personer skadats allvarligt.
Spanair-planet skulle från Madrids flygplats Barajas till Las Palmas på Gran Canaria med flightnummer JK 5022. Olyckan inträffade under starten klockan 14.45.
Exakt vad som skedde var oklart ännu tidigt på onsdagskvällen. Enligt spanska medieuppgifter brann det i vänster motor på MD-80-planet som fattade eld efter att ha kraschat från låg höjd.
Vit och svart rök steg mot himlen från de bränslefyllda vrakdelarna. I planet fanns 166 passagerare, varav två spädbarn, och nio besättningsmän.
Dödstalen steg
Som vid alla större olyckor varierade uppgifterna om döda och skadade kraftigt inledningsvis.
I medierna steg dödstalen vartefter. Vid 17-tiden uppgav den spanska räddningstjänsten för Reuters att alla utom cirka 25 av de 175 var döda.
Myndigheterna höll fast vid minst 45 döda och att 44 var skadade, varav 19 allvarligt.
Flera passagerare kunde fortfarande vara fast inne i det brinnande flygplanet och den slutliga dödssiffran befarades bli över 100, uppgav spanska tv-kanalen TVE. Även nyhetsbyrån EFE talade vid 18-tiden om minst 100 döda.
Spanair ville inte gå ut med en officiell siffra förrän man försäkrat sig om att släktingar till de omkomna hade kunnat kontaktas.
Lik överallt
Minst 50 ambulanser och räddningsfordon sattes in. Fyra fältsjukhus slogs upp vid olycksplatsen, ett stort svart förkolnat område bredvid startbanan där planet slagits i bitar.
Personal från räddningstjänsten, som kämpade för att få ut levande och döda ur den brinnande flygplanskroppen, berättade om synen om mötte dem där.
– Det var fullt med förkolnade kroppar överallt, sade en man från Madrids räddningstjänst till El Mundo.
Enligt källan kan så få som 28 personer ha överlevt.
– Resten: alla döda, sade han.
– Det vore ett mirakel om det finns överlevande, sade ett annat vittne på Barajas.
På grund av den höga temperaturen inne i planet tog det lång tid för räddningspersonalen att nå de nödställda. De var tvungna att vänta in helikoptrar som dumpade vatten för att släcka elden.
Svårt brända
De skadade fördes till sjukhus i Madrid. Alla är gravt skadade. Det rör sig om brännskador av klass 2 eller 3 – bägge innebär att stora hudområden är helt eller nästan helt sönderbrända, enligt spanska medier.
På destinationsorten, Las Palmas på Gran Canaria, samlades oroliga släktingar till olycksplanets passagerare för att få reda på om deras kära finns bland de döda, skadade eller överlevande i Madrid.
Spanair satte upp en särskild telefonlinje för oroliga och på bägge flygplatserna har kriscentra upprättats för att ta hand om chockade anhöriga och vittnen.
Lufthansa hade hyrt in sig på stolar på olycksplanet. Det betyder att passagerare som bokat biljetter via Lufthansa kan ha varit ombord.
Varken SAS eller Lufthansa kunde uppge för TT om det fanns svenskar på planet. Inte heller UD hade uppgifter om döda eller skadade svenskar.
Intensivt resande
Augusti är det mest hektiska semestermånaden i Spanien och Barajas är en av Europas största flygplatser, utbyggd för bara ett par år sedan. Planet startade från terminal 4, den internationella terminalen.
Alla flyg till och från Barajas ställdes in efter olyckan, men flygplatsen räknade med att få i gång trafiken under kvällen.

Mer läsning

Annons