Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På spaning. Livet efter dokusåpan

/

För några år sedan var det populärt med uppföljningsreportage kring dokusåpadeltagare.

Annons

Förfasan kring Brinkenstjärna-arrangerade barturnéer och misär hos "Robinson"-Robban post-dokusåpan.

Sedan dog det bort ett tag, för att nu återvända i en andra våg.

SVT-serien "183 dagar" följer en grupp människors liv efter det att de släpps ut från Hus-1, en "Big Brother"-liknande show, och hur dokusåpan klänger sig kvar vid deras liv, ett strålkastarsken mer eller mindre sökt, långt efter det att husets dörrar har öppnats.

Som om SVT kollektivt bearbetar den nya tv-värld som de orsakade med att visa "Robinson", en senkommen dramatiserad analys.

Nöjesjournalistgenren "livet efter dokusåpan" fick för övrigt nytt liv i samband med förra helgens nypremiär av just "Robinson", där de gamla deltagarnas liv grävdes fram och granskades igen.

Men "183 dagars" reflektioner kring dokusåpans sociala effekter bleknar i jämförelse med Jade Goody, en brittisk kändis som tog sina första steg i rampljuset i "Big Brother", och som valde att dö framför kamerorna efter det att hon fick besked om en obotlig livmoderhalscancer vid 27 års ålder.

– Jag har levt framför kamerorna och kanske kommer jag att dö framför dem, sa hon till tidningen News of the World.

Anledningen var pengar. Hela sitt vuxna liv hade hon levt på att sälja sitt privatliv, och det var det enda sätt som hon kunde säkra sina barns framtida trygghet, menade hon.

Krönikören Andres Lokko skriver:

"I ett så stenhårt samhälle som det brittiska understryker Jades tv-sända bortgång verkligen hur dokusåpan helt och hållet vilar på arbetarklassens dröm om en utväg."

Jade Goody avled den 22 mars. För henne är livet efter dokusåpan över, även om det pågick ända fram till slutet.

Mer läsning

Annons