Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bäckström – ett namn att räkna med

/
  • Nicklas Bäckström testspelar NHL 10, spelet där han själv är omslagspojke, tillsammans med Oscar Agius från Uppsala som fick chansen att spela mot sin idol.
  • En hel del omslag skulle signeras under marknadsföringsdagen i Uppsala. FOTO: MAGNUS HÄGERBORN

I en tv-studio i Uppsala slott sitter Nicklas Bäckström och upprepar frasen ”It´s in the game!”. Det är reklam för ett tv-spel. Men även ytterligare ett steg i utvecklingen av hans eget namn som varumärke.

Annons

Efter en svettig halvtimme med inläsning av en del på förhand givna meningar som ska ingå i reklamfilmen för EA Sports nya hockeyspel ”NHL 10” blir det intervjuer, och ”Bäckis” får frågan varför han tror att just han valts ut för att pryda omslaget av den svenska versionen.

– Tja...det är väl för att jag är svensk och spelar i NHL, svarar ”Bäckis” efter en stunds betänketid.

Jo, det är klart att de två faktorerna har med saken att göra.

Men det är, förstås, inte hela sanningen.

Nicklas Mether, marknadsföringsansvarig på EA Sports, utvecklar:

– Vi försöker alltid välja någon som utmärkt sig på ett positivt sätt. Och gärna en yngre talang som är up and coming. Nicklas är perfekt, en som den yngre generationen ser upp till och kan identifiera sig med.

I USA är lanseringen av den här typen av tv-spel fylld av prestige, att bli utvald till omslaget är en ära.

– Framför allt gäller det den amerikanska fotbolls-varianten. Vi har inte riktigt nått till den nivån här i Sverige, men det är på väg åt samma håll. Vi försöker profilera det som en typ av utmärkelse, och man märker att det blir större och större. Särskilt bland de yngre spelarna som vuxit upp med spelen själva, säger Nicklas Mether.

”Bäckis” är en av dem.

– Det är ju ens idoler som varit på omslagen tidigare år, det är klart jag är stolt över att få chansen. Det var inte mycket att fundera på när dom ringde och frågade. Men det känns lite overkligt, säger han och signerar en hög med omslag inför lanseringen den 17 september.

Nån slump är det alltså inte att det är Nicklas Bäckström som sitter och testspelar (naturligtvis med sitt eget Washington) i företaget Phosworks lokaler högst upp i Uppsala slott.

Hans placeringar i diverse poängligor under fjolårssäsongen har väsentligt höjt hans marknadsvärde.

För en som är ”up and coming” handlar hockeylivet inte längre enbart om hockey.

Tidigare i sommar kallade Bauer 22 av ”sina” spelare till Atlantic City, ”Bäckis” är en av dem och tog med sig brorsan Kristoffer och åkte dit.

Nicklas har ett personligt kontrakt med märket, som levererar all utrustning – skridskor, skydd, klubbor.

– När dom säger till är det bara att åka, säger ”Bäckis”.

– Det togs en massa bilder och spelades in en del film, lite actionscener på is. Sedan var det en del andra kringarrangemang och grejer också. Vi var där i fyra dagar.

Bauer är noga med att framhålla sina affischnamn på sin hemsida, där finns förutom ”Bäckis” spelare som Jevgenij Malkin, Patrick Kane, Phil Kessel, Jeff Carter, Tim Thomas och alla tre bröderna Staal.

Superstjärnor allihopa.

”Bäckis” också, även om han aldrig skulle ta det ordet i sin mun.

Nyligen samlades för övrigt flera av de svenska NHL-profilerna i Köpenhamn för ett dra nytta av sina namn i välgörenhetens tecken, genom att spela med Peter Forsbergs projekt Icebreakers.

”Bäckis” centrade mellan ”Foppa” och Henrik Zetterberg – en skaplig kedja.

– Alltid kul att spela med såna killar. Och även om det inte är några tacklingar så är det bra matcher att få, det är de enda man spelar innan försäsongen startar. Ett bra tillfälle att testa en del saker, säger Nicklas.

Och förresten, på tal om hemsidor, ”Bäckis” har numera en egen som är tillverkad och sköts om av det svenska företaget Rinkside Promotion – ”Backstrom19.com”.

– Det har förstås inte hänt så mycket där under sommaren, men det är tänkt att den ska utvecklas under säsongen, säger Nicklas.

Samma företag, baserat i Sundsvall, hjälper Henrik Zetterberg med hans affärer. ”Zäta” sjösatte bland annat tidigare en klädkollektion som han nu lagt på is på grund av tidsbrist men planerar att återuppta i framtiden.

Det är åt det hållet det bär för de svenska NHL-stjärnorna.

It´s in the game.

Mer läsning

Annons