Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kerstin var på olycksfärjan

/

Kerstin Brannerydh, skolchef i Älvkarleby, var passagerare på en av de två Gotlandsfärjor som krockade utanför Nynäshamn. Nu är hon starkt kritisk mot hur färjebolaget agerade i samband med olyckan.

Annons

– De verkade inte ens ha några passagerarlistor. Efteråt samlade de in våra namn med block och penna för att kunna ha fortsatt kontakt.

– Det verkade inte finnas någon beredskap alls för den här sortens situationer, säger Kerstin Brannerydh.

Hon hade besökt vänner på Gotland och hade egentligen tänkt åka hem på onsdagen, men valde att vänta ut den befarade sjögången. I stället fick hon uppleva hur fartygsväggen skars sönder så att glas och plåt yrde.

– Jag ramlade omkull när det smällde, det gick inte att stå. Först trodde jag att vi hade åkt rakt in i kajen, men så insåg jag att det inte kunde vara möjligt, säger hon.

– Då kom skräcken. Jag fick ont i magen och ville nästan kräkas. Jag tänkte på Estonia och försökte ta reda på om båten tog in vatten.

När färjepersonalen skulle meddela passagerarna genom högtalarsystemet var det en man som talade med gråtfärdig röst. Det enda han sa var att de skulle sitta ner och ta det lugnt. Men meddelandet gjorde bara passagerarna ännu mer oroliga.

Inte förrän de kom in till kajen fick de veta mer om själva olyckan.

Då blev de dessutom tillsagda att gå till en stekhet uppsamlingsbyggnad där de skulle läkarundersökas, något som Kerstin Brannerydh upplevde som väldigt obehagligt.

– Vi var över 500 personer och jag klarade inte av att stå där i väntan på en läkare. Jag tyckte inte att jag behövde någon undersökning, säger hon.

Som skolchef har Kerstin Brannerydh varit med om att lägga upp planer för krishantering, och hon tycker att det är tydligt att färjebolagets organisation brast. Varken informationen till passagerarna eller ledningsarbetet på plats fungerade.

– Det här borde de få en reprimand för. Så mycket pengar som de tjänar på färjetrafiken varje år så måste det finnas beredskap för sådana här situationer.

Mer läsning

Annons