Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brister vid larm

Det finns brister i kommunikationen mellan SOS Alarm och ambulanspersonalen. Det visar en utredning från Socialstyrelsen. Utredningen genomfördes efter att en man i fjol hittades död bakom en pizzeria i Söderfors.

Annons

När larmet om den skadade mannen kom in åkte ambulanspersonalen först till fel adress. När man senare åkte till rätt adress hittade man inte mannen, som dagen efter påträffades död. I sin utredning pekar Socialstyrelsen på flera brister.

Bandavskrifterna som socialstyrelsen har gått igenom klargör att larmet gällde Gävlevägen i Söderfors, medan av ambulansens uppdragslogg framkommer att det handlade om Gävlevägen i Tierp. Driftchefen för SOS Alarm beskriver att larmet både ropas ut och kan ses på en skärm i ambulansen, då både som kartbild och text. Kartan visade att larmet gällde Söderfors, men detta var inget som framgick i texten.

Socialstyrelsen kräver att verksamhetschefen för ambulansenheten i Uppsala län, Per Andersson, ska se över rutinerna och kommunikationen med SOS Alarm.

– Det som socialstyrelsen påpekar är i stort sett förbättrat redan. Vi har varit i kontakt med dem och på måndag skickar vi in en skriftlig redogörelse över våra åtgärder, säger Per Andersson.

Han påpekar att åtgärderna, som vissa redan är genomförda och vissa är på gång att inrättas, minskar risken för liknande incidenter i framtiden.

– Men grundproblemet finns kvar och det är att en del som larmar inte finns kvar på platsen när vi kommer dit. Har personen då bara uppgett någon detalj fel så finns det en risk att vi inte hittar rätt, säger Per Andersson.

Mer läsning

Annons