Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var sjätte elev saknar gymnasiebehörighet

/
  • Bekymrad. Ol Andersskolans rektor Birgitta Skärberg är bekymrad över siffrorna men påpekar samtidigt att skolan tilldelar resurser och hjälp till de elever som behöver det.

Ol Andersskolan i Skärplinge har kommunens lägsta behörighetssiffror till gymnasiet. Mer än var sjätte niondeklassare saknade behörighet 2008.


– Det är verkligen inga roliga siffror, säger skolans rektor Birgitta Skärberg.

Annons

Två av fyra av kommunens högstadieskolor ligger under rikssnittet när det gäller niondeklassarnas behörighet till gymnasiet, det visar Skolverkets statistik för 2008. Sämst ser det ut på Ol Andersskolan i Skärplinge, där 10 av 58 elever saknade behörighet till gymnasiet.

– Det är naturligtvis för låga siffror, så är det ju. Men det jag kan säga är att vi jobbar mycket med elevvården och satsar på att sätta in resurser till de elever som behöver det, säger Birgitta Skärberg.

Året innan såg skolans siffror snarlika ut, även om det har skett en marginell förbättring. Birgitta Skärberg är nytillsatt rektor på skolan och kan därför inte svara på hur diskussionerna förts tidigare år. Hon hänvisar i stället till biträdande rektor Gunilla Johansson.

– Vi har arbetet med det här i flera år. Under det senaste året har vi haft som mål att titta på hur barnen kan bli mer delaktiga i skolan och i sitt eget lärande, för att på så sätt höja deras motivation, säger Johansson och fortsätter.

– Men det är helt klart en låg siffra och det är vi medvetna om. Vi fortsätter den här diskussionen nu när vi märker att våra insatser inte har räckt till.

Centralskolan i Tierp har för andra året i rad den högsta behörighetssiffran i kommunen, nästan 92 procent av eleverna uppfyller kraven. Med den siffran ligger man över rikssnittet och skolans rektor Helena Car menar att det är flera betydelsefulla faktorer som spelar in. Bland annat att man tidigt sätter in åtgärder för de elever som kommer att ha svårt att nå målen.

– Det primära skälet är att lärarna jobbar med att tydliggöra målen för elever och föräldrar och att det finns ett gott samarbete mellan elev, hem och skola. Tillsammans skapas åtgärdsplaner för att ge förutsättningar för att nå målen, säger Helena Car.

Mer läsning

Annons