Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad gäller nu?

/
  • SVARSLÖSA. Maud Olofsson har inga svar, Anders Borg håller sig till budgeten och Fredrik Reinfeldt lovar nya skattesänkningar. Men Volvo och Saab? Inga kommentarer.

Maud Olofsson ställdes upp i Bryssel, framför EU:s och Sveriges flaggor och avkrävdes ett svar; vad kan regeringen göra för att rädda Volvo?

Annons

 Svaret suddades ut i några välmenande fraser. Svensk ekonomi står stark och det finns säkert köpare till en så fin svensk bil. Kanske flyger kineserna in med kontrakt och kontanter.

Långt från Bryssel kräver den amerikanska bilindustrin, med sina osäljbara bilar, gigantiskt stöd från Obama. 25 miljarder dollar nu, annars hotar konkurs. När direktörerna formulerat ett program är de välkomna åter, efter 20 januari.

Den svenska bilindustrin, för några år sedan uppköpt av Ford och GM, har gjort samma strategiska misstag som de flesta andra märken: Stora, dyra, törstiga, miljöpåfrestande bilar som internationella, och svenska, motorjournalister bara för ett halvår sedan hyllade.

En ny stadsjeep från Saab skulle rädda Trollhättan, en reviderad jeep från Volvo kunde inte slå fel. Sedan gick allt åt skogen.

När bostadsbankerna i USA föll omkull drogs tempot ner i hela den internationella ekonomin. Rullande banden i världens bilverkstäder saktade in. Tusentals jobb försvinner snart i Sverige, kanske hundratusentals i världen.

Men om Volvo och Saab går under har de snart ingen ekonomi att administrera, inga miljarder att hälla ut över de redan välmående, inga nya jobb att hänvisa de arbetslösa till. Sverige ligger illa till, men Olofsson, Borg och Reinfeldt vet inte vad de skall göra. Mer än att hålla hårt i den budget som inte längre gäller.

Nu behövs någon slags nationell samling, men vem tror att regeringen orkar samla sig till mer än de tomma fraser ministrarna ständigt sprider omkring sig?

Mer läsning

Annons