Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vädra är väl inte fel?

Annons

En sallad till lunch skulle det bli. Men jag kommer ut från gallerian med två toppar och ett par sommarskor. Ingen sallad däremot eftersom den nya planen blev att döva det dåliga shoppingsamvetet med en hemmalunch.

Så blev man det levande exemplet på artikeln som berättar att svenskarna köpte kläder, skor och accessoarer (shit jag glömde kolla på halsband inne på klädbutiken) för 73,8 miljarder kronor förra året.

Vi tar det igen: nästan 74 miljarder.

Priset på kläder gick upp 2,4 procent förra året. Men det sket vi glatt i och shoppade på, för 6 procent mer pengar jämförst med förra året.

De senaste elva åren har klädinköpen ökat från år till år. Sammantaget med 81 procent.

Det känns helt galet. Tänker jag och känner mig samtidigt väldigt nöjd med skorna som det var halva priset på och topparna var väldigt billiga de med.

Till lunchen därhemma läser jag nya tidningen Ecoqueen. Det är ganska dumt gjort.

För trots att det är en tidning som ska kännas glossig och snygg på samma sätt som en Elle eller en Vogue med modereportage (i princip samtliga på temat ”det är inte trist och beiget med ekomode”) och lite inredning och en och annan krönika så hjälps det inte: Det sammantagna intrycket är ändå att man egentligen bör lägga ner större delen av, för att inte säga hela, sitt shoppande. Helst bör man bara äta sånt som man har odlat i sin trädgård och slaktat hemma på gården också.

Så himla fel att sitta där med kassarna från de olika butikerna kring fötterna och tugga i sig en växthusodlad tomat. När det bästa man kan göra för klimatet helt enkelt är att sluta konsumera.

I alla fall på det sätt som vi allra flesta gör – köper en oekologisk t-shirt sydd på en fabrik som suger ut kvinnor och barn, för den kostar ju bara 99 kronor.

Det blir både bökigare och dyrare om man ska köpa en tröja som är tillverkad i ekologiskt producerat naturmaterial (egentligen inte bomull eftersom det kräver rätt mycket av miljön) på en schysst fabrik allra helst här i närheten så att transporten inte förorenar.

Klimatsmart blir den lyxigare varianten. Den som kostar mer och tar tid att få tag på. Det som alltså inte funkar skitbra om man är deltidsarbetande och ensamstående med barn.

I Ecoqueen kan man läsa om koncernen som bland annat äger Louis Vuitton och Moët & Chandon och andra lyxiga varumärken. De satsar på att vara miljövänliga. Till exempel genom att hålla kvar produktionen i Europa i stället för att flytta den till Asien. Och på sant överklassmanér är miljömedevetenheten inget de direkt talar om, utan det är nåt för de invigda.

Det är såklart bra. Bra med företag som engagerar sig i mijlön, bra med tidningar som skriver om såna saker, bra att det börjar bli fullständigt självklart för alla att vi ska värna miljön och försöka leva så klimatsmart som möjligt.

Ett tag tänker jag att jag borde lämna tillbaka topparna åtminstone. Jag kan kanske hitta nåt motsvarande på nån loppis.

Men så kommer jag på. Jag kan se till att vädra kläderna ibland i stället för att tvätta dem.

Det känns som en ok miljömässig kompromiss. Eller?

Mer läsning

Annons