Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Zenses ska få kvinnorna att börja spela

/
  • KVINNOR. Nu tar mammorna över tv-spelen. Ny genre riktar in sig på äldre kvinnor.

Håll hårt i din spelkonsol. Risken är stor att din mamma snart har lagt beslag på den.

Välgjorda pusselspelet Zenses är nämligen riktat direkt mot medelålders kvinnor.

Annons

 

Spelbranschen har förändrats de senaste åren. Från att ha varit öronmärkt för ljusskygga tonårsgrabbar, så har marknaden upptäckt att man kan göra stora pengar genom att rikta sig till en bredare målgrupp.

Fenomenet kallas "Casual-gaming", efter engelskans uttryck för ledig eller avspänd, och är den snabbast växande grenen inom spelbranschen.

Det lättsamma spelandet har växt explosionsartat efter succéer som "Singstar", "Wii fit", "Eye Toy" och musikspelen "Rock Band" och "Guitar Hero".

Från att ha omsatt 200 till 300 miljoner dollar 2005 så har casual-industrin tiodubblats de senaste fyra åren.

En av genrens största förtjänster är att man lyckats locka kvinnor att börja spela.

Nu kommer "Zenses", de första spelen till Nintendo DS som riktar sig direkt till kvinnor från 25 år och uppåt.

Spelet lanserades redan förra året i USA, Kanada, England, Frankrike, Spanien och Italien och man har redan sålt mer än 350 000 exemplar.

Fenomenet har redan fått stor respons. I tv-programmet "Good morning America" listades det, till exempel, som en av de hetaste produkterna inför 2009.

Tanken med Zenses är att det ska ge spelaren andrum i den stressiga vardagen. Utvecklarna själva säger sig ha spenderat mängder av tid och resurser på att analysera spelarnas behov och motivation.

Vi har testat "Zenses: Ocean", som har havet som tema. Det släpps även ett regnskogsinspirerat "Zenses" med undertiteln "Rainforest".

Det står snart klart att det handlar om ett väldigt klassiskt pusselspel.

Du lägger ihop symbolprydda stenar, tränar minnet i "Memory"-övningar och sätter ihop plankton med hjälp av linjer. Och upplägget är så lätt att greppa att man absolut inte behöver några förkunskaper.

Den stora skillnaden jämfört med ett vanligt pusselspel är inramningen, som andas new age och orientaliskt spa-lugn.

Ljudlandskapen består av vågskvalp och lugna luftiga musikstycken medan grafiken är enkel med en sval och dämpad färgskala.

Som spel betraktat, oavsett om man är kvinna eller inte, så fungerar "Zenses" riktigt bra. Det bjuder kanske inte på någon jätteutmaning, men det känns inte heller som syftet. "Zenses" handlar snarare om avkoppling för stunden än om tidspress och svårigheter som får dig att slita ditt hår.

Personligen kan jag tycka att inramningen känns lite larvig. Varför ska man tvunget anspela på könsstereotypa klyschor för att locka spelare? Å andra sidan så kanske det behövs en lite övertydlig marknadsföring för att locka mammor eller mormödrar att köpa sitt första egna tv-spel.

Mer läsning

Annons